
Szórakoztató valláskritika
A jól menő orvos mély megdöbbenéssel veszi tudomásul, hogy a fia mindent félredobva a papi hívatást választja, ezért nyomozásba kezd, vajon ki beszélhette tele a fejét ostobaságokkal. A hithű katolikus olaszoknál hagyománya van a vallási témájú vígjátékoknak, egy jól eltalált történet esetén garantált a siker. A magyar közönség az Olasz Filmfesztiválon láthatta először a filmet, a vetítésen jelen Eduardo Falcone is, akinek tucatnyi forgatókönyv után ez az első rendezése. Munkáját David di Donatello díjjal jutalmazták, mely a legrangosabbnak számít hazájában.


Más nemzetektől eltérően az olasz filmművészetben nagyobb a helye az ilyen témájú vígjátékoknak. Humorral az élet is könnyebb, ahogy Falcone fogalmazott. Bár nem egyedül dolgozott, a forgatókönyvírói rutin megmutatkozik, a cselekmény, a párbeszédek, a karakterek (Tommaso családja is megér egy misét, csak hogy stílszerű legyek) jól ki vannak találva. Falcone igazi olasz vígjátékot akart csinálni, ami sikerült is, így senki ne lepődjön meg a széles gesztusokon. A középpontban egy olyan ember áll, aki bár magát nyitottnak és befogadónak nevezi, mégsem akarja meghallgatni mások véleményét. Az élet azonban úgy hozza, hogy alapjaiban kell újragondolnia a viszonyát az őt körülvevő világgal, ráadásul mindebben egy pap van a segítségére. Ahogy újraépül a templom, úgy épül újra fel Tommaso személyisége és világképe is. Minden vízhólyag, izomláz és elhullajtott verejtékcsepp egy magasztosabb cél érdekében történik, amit hívhatunk akárminek. A film befejezése merész, Andrea sorsa legyen titok, de nem lövöm le a poént azzal, ha leírom, hogy Tommaso nem lesz hithű katolikus, mint ahogy Pietro atya sem válik ateistává, ami valljuk be őszintén, sokat levonna az élvezeti értékből. Okos, szórakoztató vígjáték, ami nem szándékozik megváltani a világot, az majd ráér akkor, ha Isten is úgy akarja.



[…] Teljes cikk olvasása az HETEDIKSOR.hu-n… […]