
Mindenütt jó
Ez most már hivatalos: Nick Hornby átköltözött a filmvászonra. Legutóbbi könyvét (Vicces lány) olvasva különben is az a kérdés motoszkált bennem végig, hogy vajon hová tűnhetett, hiszen a jól megszokott stílus helyett egy szépen kidolgozott forgatókönyvet kaptam, de ez egy másik történet.
Az már az Egy lányról című filmből is kiderült, hogy képes a másik nem fejével gondolkodni, de mostanra megérdemelne valami filmes gender kitüntetést, ha lenne olyan. A Brooklyn ugyanis nem akar „csajoskodni”. Sőt, nem akar „ötvenesévekeskedni” meg cukiskodni. A Brooklyn simán jó. Régen láttam ennyire szerethető filmet, ami amellett, hogy van szíve, még üdítően humoros is.

Szintén az alkotók nagyvonalúságát mutatja, hogy bár egyértelművé teszik a korszakot, nem akarják a történetet harsány falzettben végigtolt Frankie Valli dalokkal eladni. Persze tök jó látni a korabeli üzleteket, ruhákat (abban is biztos vagyok, hogy a táncesten a jellegzetes apró mintás ruha vállrészénél a kombinépánt sem véletlenül figyelt ki) és igen, persze hallani a korabeli zenét, de ezek tényleg csak díszletei maradnak egy jól összepakolt kis történetnek.
A jól összepakolt történet pedig nem nélkülözheti a háromdimenziós karaktereket sem. Nick Hornby tehetsége többek között ezen a téren mutatkozik meg erősen. Mert az egy dolog, hogy Jim Broadbent és Julie Walters zseniális, de hálásak lehetnek, hogy ilyen hús-vér figurákat kaptak a játékhoz. Ezzel egyébként nincsenek egyedül. Még a néhány mondatos nyolcéves olasz kisfiú vagy a szintén kevéssé hangsúlyos Dolores névre hallgató idegesítő lakótárs is minden porcikájában élő, és ami legalább olyan fontos: megjegyezhető.
Amúgy volt egy nagyon világos – és nyilvánvalóan gyerekes – jele annak, hogy szórakoztatónak találtam a filmet: azt vettem észre, hogy folyamatosan mosolygok. És ami még ijesztőbb, a romantikus jelenteket nézve, kábé tizenhat évesnek éreztem magam. Jóslatom szerint egyébként így jár majd minden női néző. A történet úgy rángatott, mint egy bábút. Ha azt akarták, hogy az egyik kibontakozó szerelemnek szurkoljak, akkor úgy tettem, ha a másik hősszerelmest akarták megszerettetni velem, akkor annak hódoltam be. Kész agyrém.
Ez a film persze a romantikus vonatkozásán túl alapvetően mégiscsak az otthonkeresésről szól. Arról, hogy – tök mindegy, hogy milyen évszámot írunk – elhagyni a hazánkat, elszakadni a szeretteinktől, milyen rohadt nehéz lehet, és, hogy mennyi múlik azon, hogyan fogadnak minket lehetséges új hazánkban. Az alkotók pedig az első forgatási napon valószínűleg még nem is sejtették, hogy a téma ilyen aktuális lesz.



[…] Teljes cikk olvasása az HETEDIKSOR.hu-n… […]