
Képzeljünk el egy világot, ahol a II. világháborút a németek nyerték meg. Amerikát felosztották egymás közt a tengelyhatalmak és a Time Square-en a náci zászló díszeleg több méteres nagyságban. A helyzet pedig pontosan olyan, amire következtetünk: mindenkit szigorúan ellenőriznek, a rendszerelleneseknek nincsen menekvés, a diktatúra virágzik és élni csak a hatalom árnyékában lehetséges, már ha azt egyáltalán lehet életnek nevezni. Ez a fajta díszlet nyomja rá alapvetően a bélyegét Az ember a Fellegvárban sorozatra, aminek a cselekményére már sokkal kevésbé jellemző ez a fajta jól-táplált fantázia. Egy fura rendszerellenes történet, egy lelki vívódásokkal teli náci-tiszttel és egy nagyon szomorú tekintetű lánnyal a főszerepben, egy kidolgozatlan szerelmi háromszögben.

Teljesen abszurd ez a világkép, ahogy a hatalmi jelképet viselik, ahogy minden apró részletben ott van a horogkereszt, hogy ’Seig Heil’-lal köszönnek egymásnak az emberek, hogy SS-tisztek lepik el az utcákat, ahogy a megkínzott politikai foglyokkal tömve vannak a börtönök és egész egyszerűen mindenki valami elementáris nyomorban él, még azok is, akik a hatalom közelében melegednek, mert az állandó félelem mindent beterít.

De ez még mindig csak a sorozat háttere és díszlete amiről szó van, ugyanis ez kétségkívül zseniális, hiszen teljesen elvetemült az ötlet, amiben el kell képzelni azt a világot, amiben a nácik uralkodnak és viszik tovább azt a szellemiséget, amivel a világháborút útnak indították és teljesen irracionális az ember fülének hallani, amikor egy párbeszédben Nagaszakit csak egy szép városként emlegetik, nem pedig az atombomba ledobásának helyszínével azonosítják mint mi mindannyian.
Viszont ettől még továbbra is csak azt érezhetjük, hogy egy múzeumban mászkálunk, mi viszont arra fizettünk be, hogy egy sorozat történetében akarunk elveszni. Azonban ez a sztori nem fog senkit felrobbantani. Az alapszituáció szerint Juliana (Alexa Davos) a testvére kegyetlen meggyilkolása után hirtelen a rendszer elleni lázadók csoportjában találja magát, ahol azt a küldetést vállalja magára, hogy eljuttat egy filmtekercset a Férfinek a Fellegvárban, aki ugye a sorozat címszereplője is, de ezen kívül konkrétan semmit nem tudunk meg róla. Ez lehetne titokzatos is, de inkább csak idegesíti a nézőt, mert még csak az sem derül ki, hogy mi lenne az egésznek a célja, mi a motiváció, mit tudna egy ilyen helyzetben elérni bárki a filmekkel.
Első körben csak egyetlen tekercsről van szó, ami a szereplők számára egy alternatív valóságot mutat. Ugyanis a felvételek alapján a második világháború kimenetele pontosan az, ami nekünk evidens: a németek vesztettek és a világ máshogy alakult. Juliana küldetése közben akad össze Joe-val (Luke Kleintank), akivel azonnali vonzalom alakul ki köztük. A férfiról azonban elég hamar kiderül, hogy valójában egy náci tiszt, de mivel szerelembe esik, így egy ezerszer látott morális válságban találja magát; szeretne segíteni a lánynak, de mivel az alapvető küldetése pontosan ennek az ellentéte lenne, így elég nagy bajba keveri magát a felügyelőjénél, Obergruppenführer Jonh Smith-nél (Rufus Sewell).

Az ember a Fellegvárban mindenkinek ajánlott, aki egy hihetetlen utópiát szeretne látni, viszont az izgalmi faktor nem az amit várunk és ha őszinték akarunk lenni, akkor muszáj elmondani, hogy vannak sorozatok, amik ennél sokkal jobban képesek szórakoztatni. De a második évad már berendelve, hátha meg tudják ugrani az akadályt; potenciál van benne.




[…] Teljes cikk olvasása az HETEDIKSOR.hu-n… […]