Cloverfield Lane 10 – kritika


Cloverfiled Lane 10Cloverfield Lane 10 (10 Cloverfield Lane); rendező: Dan Trachtenberg; főszereplők: Mary Elizabeth Winstead, John Goodman, John Gallagher Jr.; amerikai sci-fi-thriller; 103 perc; 2016 (16) 

Édeshármas 

Mi ez? Folytatás? Nem. Előzményfilm? Semmiképp. Spin-off? Majdnem, de mégsem. Minden bizonnyal új franchise variáns született, és ha van bárkinek jó ötlete az esetleges elnevezésre, a válaszokat a szerkesztőségbe várjuk. 

Cloverfield_LaneEz volt az a film, aminek a készültéről senki nem tudott semmit egészen idén januárig. Illetve ez nem teljesen igaz – több sajtóorgánum is beszámolt egy Valencia munkacímre hallgató projektről, ami egy föld alatti bunkerben játszódik, de egy-két beavatotton kívül senki nem sejtette, hogy valójában a Cloverfield univerzumról van szó. Mígnem J.J. Abrams végre bemutatta Az ébredő Erőt, és újonnan jött produceri energiáit ismételten egy nagyszerű marketingkampányba feccölte. Januárban érkezett egy rejtélyes előzetes, a címben (10 Cloverfield Lane) pedig egy olyan szó szerepelt, aminek kapcsán mindenki csak egyvalamire tudott gondolni.

A Cloverfield egy forradalmi ötletet hajtott végre 2008-ban: kézikamerás, found footage jellegű produkció volt, viszont nagyszabású speciális effektusok szerepeltek benne. A szakmai és gazdasági siker természetesen indokolta egy folytatás elkészülését, és Abrams, valamint Matt Reeves rendező egyaránt azt vallotta, hogy ha valaha is folytatják a filmet, azt csak úgy tudnák elképzelni, hogy valaki más is filmezi az eseményeket kézikamerával a városban. Ez persze csapdákat is rejthet, mert hát így bizonyos részben ugyanazt a történetet mesélik el, és nincs akkora meglepetés. Nem is csoda, hogy változtattak a stratégián.

Amíg a Cloverfield romkomszerűségnek indult, addig a Cloverfield Lane 10 pszichothrillerből avanzsál szörnyes sci-fi-horrorrá. Ezúttal elmarad a kézikamerás módszer, ami nagy kockázat is egyben, hiszen az előző filmnek pont ez volt az erőssége. Maguk az alkotók is bevallották, hogy hagyományos módszerekkel csak egy sokadik unalmas Godzilla klónt szültek volna, és ezzel a véleménnyel nyugodtan egyet lehet érteni. Az új alkotás esetében szerencsére nincs gond a külső nézőponttal, hiszen a történet nagy része egy földalatti bunkerben játszódik. Három ember próbálja túlélni az apokalipszist: egy fiatal csaj, egy fiatal csávó, és egy idősebb fazon, a bunker megálmodója és megalkotója, aki sejtette, hogy egyszer majd úgyis beköszönt a világvége.

John Goodman szédületesen hozza a sötét titkokat hordozó, zavart, bármelyik pillanatban robbanni képes házigazdát, és most már tényleg kijárna neki egy Oscar-jelölés. Bármennyire is hihetetlenül hangzik, de még soha nem jelölték a díjra, még a Hollywoodi lidércnyomásért és A nagy Lebowskiért sem, úgyhogy most már tényleg időszerű lenne elismerni a teljesítményét. Javarészt miatta működik ez a film, és persze az ötlet meg a csomagolás miatt – ugyan mindig is ezt hangoztatjuk, de ebben az esetben tényleg senki ne olvasson el semmilyen spoilert, mielőtt beül a Cloverfield Lane 10-re. Innentől pedig abban lehet bízni, hogy Abrams-ék nem hagyják magára ezt a sajátos univerzumot, és majd megint akkor térnek vissza hozzá, amikor a legkevésbé számítunk rá. Kivárjuk.

10_8

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Daredevil 1-2. évad -kritika
Következő cikk Hurok - kritika

1 Comment

  1. 2016. április 14. csütörtök

    […] Teljes cikk olvasása az HETEDIKSOR.hu-n… […]