Határfeszegetők: 10 film, amely tabukat döntött


Az első káromkodás, szexjelenet, meztelen nő-férfi, wc-lehúzás, vágatlan lövéses halál és az első igazi halál a filmvásznon… vagyis íme 10 film, amely tabukat döntött a filmtörténelemben.

Az első káromkodás

Sokan tévesen azt hiszik, hogy az első filmes szitkozódás Rhett Butler utolsó mondatában hangzik el az Elfújta a szélben („Őszintén szólva kedvesem, köpök rá.”). De még magában a filmben sem ez az első „damn”, már előbb elhangzik a „damn Yankees” (átkozott jenkik) kifejezés. 14 évvel az Elfújta a szél előtt, 1925-ben King Vidor háborús némafilmjében, a Lángba borult világban (The Big Parade) az egyik szereplő az ellenség felé kiabálja dühét egy szövegfeliraton: „Átkozott legyen a lelkük!” A Joseph Strick rendezte Ulysses pedig az első film, amelyben az F-betűs káromkodást (fuck, magyarul baszd meg) kimondják, habár előtte 7 évvel, az 1960-as Süllyeszd el a Bismarckot! (Sink the Bismarck!) című akciófilmben az egyik szereplő némán már eltátogta ezt a szót.the big paradeAz első szexjelenet

Egy 18 éves osztrák színésznő, Hedy Lamarr az Extázis című cseh filmmel robbant be a köztudatba, 1933-ban. Két jelenet keltett kifejezetten nagy feltűnést. Az egyikben Lamarr meztelen fürdik egy tóban. A másikban egy férfival szeretkezik, ezt tartják a világ első nem pornófilmben bemutatott szexjelenetének. A kamera a jelenet során Lamarr arcát mutatja közelről, de egyértelmű, hogy a szereplő heves érzelmeket él át – vagyis a mozi első szexjelenete egyben az első női orgazmusát is megmutatta.extazis

Az első kimondottan meleg szereplő

A homoszexualitás már jelen volt a 20-as, 30-as és 40-es évek hollywoodi és európai filmjeiben, de csak kódoltan, homályos utalásokkal. A fősodorba soha nem kerülő alternatív filmek mindig bátrabban kísérletezhettek. Ennek ellenére perbe fogták a 20 éves Kenneth Angert, Amerika egyik legtehetségesebb alternatív filmesét, miután 1947-ben elkészítette Tűzijáték című rövidfilmjét, amely egy meleg fiatalról szólt. Az ügy a kaliforniai Legfelsőbb Bíróság elé került, de ott ejtették a szeméremsértés vádját, mondván, hogy művészfilmről és nem pornográfiáról van szó. fireworksAz első „vegyespáros” csók

Az 1934-es hollywoodi szabályozás megtiltotta, hogy a vásznon fehér szereplő színesbőrű párral létesítsen viszonyt. Az 50-es években ezt a szabályt egyre több film kikezdte. Stanley Kubrick 1955-ös filmje, A gyilkos csókja lehetett az első, amiben egy fehér nő (Irene Kane) egy fekete férfival (a jamaicai Frank Silverával) csókolózik. Silvera, aki nagyon világos bőrű volt, nem fekete szereplőt játszott, ezért kétséges, hogy a nézők nagy része észrevette volna afrikai származását. Az 1957-es A Nap szigete (Island in the Sun) már közelebb merészkedett. Egy karibi lány (Dorothy Dandridge) és egy angol gyarmati tiszt (John Justin) szerelmét mutatja be a film, de csók helyett csak az arcukat dörgölik össze. Nagy valószínűséggel az első igazi „vegyespáros” csók a Vörös kimono (The Crimson Kimono) című 1959-es hollywoodi filmben csattan el, a japán-amerikai James Shigeta és Victoria Shaw között.Island in the Sun

Az első wc-lehúzás

Habár Alfred Hitchcock Psychójában a híres zuhanyzós jelenetben nincs meztelenkedés, egy másik fürdőszobai részlet igencsak nagy bűnt követett el: Hollywoodban először a Bates motelben húzták le a wc-t. Lehetett már látni korábban is wc-t filmen, az első megjelenése a Tömeg című 1928-as filmben volt, de a Psychóig sosem húzták le. A nézőknek még 10 évet kellett várni, amíg láthattak egy férfit a wc-n ülni: ez Mike Nichols A 22-es csapdájában történt meg, 1970-ben.psycho

Az első meztelen nő

Az időközben eltűnt 1915-ös filmben, az Ihletben (Inspiration) egy művész a tökéletes női múzsát keresi – ez lehetett a legelső nem pornografikus film, amelyben a női test meztelenül jelenik meg. Az 1930-as évek közepétől csak a bennszülöttekről szóló dokumentumfilmek csempészhettek a vászonra meztelen nőket az angol és amerikai cenzorok engedélyével. Michael Powell Kamerales (Peeping Tom) című filmje változtatta meg mindezt 1960-ban, amikor Pamela Green karaktere röviden mellet villant. Habár Ingmar Bergman már mutatott meztelen női felsőtestet az 1953-as Egy nyár Mónikával című filmjében, és így tett Jean-Pierre Melville is két évvel később a Bob nagyban játszik-ban, angol nyelvű rendezők nem követték a példájukat egszen Powellig, akinek a karrierjébe került a Kamerales körül kirobbant botrány. Az első hollywoodi produkció, amely a szabályozás eltörlése után női meztelenkedésre vetemedett Sidney Lumet A zálogos című filmje volt (1964).peeping tomAz első vágatlan lövéses halál

Az 1934-es hollywoodi szabályozás kimondta, hogy a lövés általi halált két részletben kell felvenni: először a fegyverest kell megmutatni, ahogy tüzel, aztán pedig az áldozatot, ahogy a földre zuhan. Sergio Leone Egy maréknyi dollárért spagetti-westernje szegte meg először a szabályt: a film egyik első jelenetében a kamera Clint Eastwood mögött áll, és mutatja, ahogy Eastwood gyors egymásutánban rálő egy csapat banditára, akik  egyszerre összeesnek. Ezzel Leone megalkotta az FPS (belső nézetű lövöldözés)-jelenséget, amelyben a néző úgy érezheti, a gyilkos szemszögéből látja a történetet, ezáltal jobban azonosul a vásznon megjelenő erőszakkal.

 Az első véres lövöldözés

Néhány fekete-fehér filmben már láthatóak voltak lövés okozta sebek, a legismertebb példa Alfred Hitchcock tényleg hátborzongató lövöldözéses jelenete a Boszorkánykonyhában (Foreign Correspondent, 1940). De színes filmen ritkaságnak számított a sebesülések ábrázolása. A Bonnie és Clyde változtatta ezt meg, amikor megmutatta a szerelmespár egyik áldozatát, akit fejbe lőttek. A film híres zárójelenetében Bonnie-t és Clyde-ot szitává lövik, még a ruháik is szétszakadnak a becsapódások következtében. A mozis erőszak soha többé nem lehetett újra olyan ártatlan, mint az 1967-es film előtt.

Az első meztelen férfi

A filmkészítők mindig is sokkal szívesebben mutattak a vásznon női meztelenséget, mint férfit. És még ha a rendezők hajlandóak is voltak frontális férfi meztelenséget ábrázolni a 60-as években, mint például Lindsay Anderson az Egy ember árában vagy John Frankenheimer a Második lehetőségben, a cenzorirodák újravágatták a filmeket a bemutató előtt. A Ken Russell rendezte Szerelmes asszonyok, amely egy D.H. Lawrence regény filmváltozata, az első olyan film, amelyben férfi meztelenség látható: Oliver Reed és Alan Bates meztelen birkózása ment át a cenzúrán.

Az első igazi halál

A filmhíradók kockáin már fel-felvillantak valódi halálesetek képei, de az első jelentős dokumentumfilm, amely bemutat egy gyilkosságot az 1970-es Gimme Shelter. A Rolling Stones koncertturnéjáról szóló film tragikus csúcspontja az a jelenet, amiben Meredith Hunter, egy fekete férfi megpróbál feljutni a színpadra, fegyverrel a kezében, és Alan Passaro, a védelemmel megbízott motoros banda, a Hells Angels egyik tagja többször hátba szúrja Huntert. A felvételeket Passaro tárgyalásán is felhasználták – végül a gyilkosság vádja alól felmentették, önvédelemre való hivatkozással. Michelangelo Antonioni Foglalkozása: riporter című filmjét tartják az egyik első olyan alkotásnak, amelyben valódi halál látható: egy lövészosztag kivégez egy halálra ítéltet.gimme shelterForrás:

BBC Culture 

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Saul fia, Kis Vuk, Taxidermia VHS-en megvan?
Következő cikk A filmekben a cicák halála vicces, a kutyáké szomorú