
A bokszolónak is van szíve
A sportfilmekre egyébként is jellemző érzelmi szál vezető szerephez jutva megmutatja a profi boksz emberi oldalát, miközben Juho Kuosmanen bebizonyítja, hogy egy fekete-fehér film is lehet végtelenül sokszínű.

A címadó főszereplő annyira valós, hogy ma is él, Olli Mäki – talán nem véletlenül – a film magyarországi premierjének napján tölti be a 80. életévét. 1962-ben hatalmas lehetőség előtt állt, Davey Moore amerikai bokszoló ellen küzdhetett meg a világbajnoki címért. Nem is rossz egy vidéki finn péktől, ugye? Kilátásai egész jók voltak, ám ekkor szerelmes lett egy lányba, Raijába. Az elvárás hatalmas volt, a közvélemény és a média folyamatosan nyomás alatt tartotta, nem is beszélve a menedzseréről, akit a szerelembe esés híre hallatán kis híján megütött a guta. Ollinak és a menedzserének is az a célja, hogy boldog legyen, csak teljesen más az elképzelésük erről a boldogságról.
A cselekmény ezeket a napokat – köztük a legboldogabbat – dolgozza fekete-fehérben. A film eredetileg színes lett volna, de a tesztfelvételek során nem sikerült eltalálni az archív felvételek textúráját. Nem estek kétségbe, mivel a fekete-fehér úgyis jobban tükrözi ezt a korszakot. Nagyobb szabadságot ad, a díszletek és a kellékek helyett az arcokra lehetett helyezni a hangsúlyt. A forgatás során ráadásul újabb, a filmhez sokkal jobban illő fekete-fehér archív felvételek kerültek elő. Végeredményben nem egy modern filmet látunk fekete-fehérben, hanem egy adott korszakot a rá jellemző filmnyelven (’60-as évek újhullámos, realista, dokumentarista stílusa) megszólaltatva.

A sportfilmek felemelkedésekről, bukásokról, nagy visszatérésekről szólnak, és mindig van egy erős érzelmi szál, ami megmutatja, hogy ezek a kemény, félelmet és kegyelmet nem ismerő fickók is el tudnak lágyulni, ha a sors úgy hozza. Akkor tudnak igazán jól működni, ha a színész felkészült, ha a sport és a magánélet arányát helyesen eltalálják, ha jól van vágva és fényképezve, illetve a zenei aláfestés is hozzátesz az élményhez. Kuosmanen jó érzékkel nyúlt a témához, megmutatva a boksz emberi oldalát, amit Jarkko Lahti játéka tesz hitelessé. A fiatal tehetségeknek járó Cinefondation díjból egy harmadik és egy első helyett hozott el korábban Cannes-ból, ezzel a filmjével már meg sem állt az Un Certain Regardig (plusz egy Arany Kamera jelölés). A finnek Oscar-jelöltje nem csak pasiknak ajánlott.


