Logan – Farkas – kritika


loganLogan – Farkas (Logan, egyes országokban Logan: The Wolverine), írta és rendezte: James Mangold; főszereplők: Hugh Jackman, Patrick Stewart, Dafne Keen, Boyd Holbrook, Stephen Merchant, Richard E. Grant, Eriq La Salle; színes, amerikai, neo-western szuperhősdráma, 2017, 137 perc (16)

loganBlood Father farkasfalkája

A Logan nem más, mint Mel Gibson tavaly. Kibelezett és lecsonkított hadsereg, miközben egy iszákos, kemény múltú figura genetikai lányával menekül a kopárabbnál szikárabb kősivatagokban. Volt valaha kedvenc TV sorozat finálétok tökéletes lezárással? Mert a moziból jött egy jelentkező, hogy felülírja azt! De komolyan, bármit!

Esetemben a fenti tökéletes finálé ráadásul házon belülről érkezik, az X-Men Evolúció rajzfilmsorozat formájában (záró képkockája), melynél tökéletesebb bármilyen sorozatfinálé, vagy trilógiazáró nem igen létezik. A Warner rajzfilmje mögött részben azon alkotók álltak, akikhez a Harley Queent is feltaláló Batman sorozat is köthető. A filmhez pedig ez azért fontos, mert a hangsúlyos új karaktert, X-23-at az Evolúcióban láthattuk bemutatkozni. Mára annyira népszerű lett, hogy a képregényben ő fut (és karmol) Wolverine-ként.

Persze az ottani SHIELD-es, HYRDÁ-s, Nick Fury-s sztori a jogok miatt lehetetlen volt, akárcsak az Old Man Logan, amelyhez szintén nincs túl sok köze a filmnek. Nem hiába csak Logan a cím. Nincs meg az identitás, mi több, jócskán megváltozott adamatiumos barátunk. Az új idővonalon járunk, hat évvel azután, hogy Logant otthagytuk Charles intézeti irodájában a megmentett és idealizált jövőben Az eljövendő múlt napjai végén.

Mégis ebben a hat évben, szűkítve talán négyben annyi minden történt és megváltozott szereplőink életében, ami megérne egy kimondottan erős drámát, mely továbbvihetné a most felvett irányvonalat, azzal a különbséggel, hogy az itteni kiindulást látva, ott reményünk se lenne a happy endre. Itt azért van. Főhősünk öngyilkos hajlama mellett is.

Logan limuzinsofőrként tengeti mindennapjait és egy felborult tartály köré épített bunkerben él az életben maradt mutánsbarátaival, Xavier professzorral, és a gonoszoktól „igazolt” Kalibánnal (aki más színész, és kisebb mutációs smink képében tavaly Apokalipszisnek segített begyűjteni Lovasait). Hogy mi történt az X-ekkel és az intézettel? Hogy hol nyerték meg az emberek a mutánsháborút? Hogy miért nem születik 25 éve egyetlen új mutáns sem?

lognEzeket nem tudjuk meg konkrétan. Utalnak rá, de a teljes igazság egy potenciális másik filmre rájuk marad. A 25 év összecseng az első X-Men mozifilmmel (az 2000-ben a „nem túl távoli jövőben” járt), és bár az emberek ezen az idővonalon nem építettek mutánsvadász robotokat végül, túl sok évet nem nyertek Loganék a múlt megváltoztatásával. A technikai fejlődés valahol 2024-ben megállhatott (Logan limója ilyen évjáratú), vannak robotkamionok meg mezőgazdasági autópilóták, de különösebben nem tér el a mi mai világunktól. Abszolút reális jövőkép egy abszolút reális hangulatú filmben. Technikájában hihető egy ilyen 2029.

Szóval Logan sofőr. Arra gyúr, hogy Charles-szal és Kalibánnal egy jachtot véve a tengeri életbe vesse magát, ahol Chuck feltehetőleg nem bánt majd senkit. Kissé szenilis, néha már emlékezetkieséses, múltban élő vén róka lett Farkas ápoltja, ám ezen rohamok még kezelhetőek. Amikor viszont ilyen állapotban bekapcsol a képessége (ami már kisebb, a haja is újra nő), akkor az veszélyes minden létformára a Földön. Súlyos tét. Az innentől kisebb gond, hogy a James Howlett polgári nevet ismét felvevő Rozsomák képességei se a régiek.

A négy évvel ezelőtti filmben már bemutatták: gyógyítási képességét meg lehet mérgezni. Így viszont a fém alatt megbúvó igazi csontjai se bírják annyira a strapát, ergo karmai előhúzása az adamantium bevonattal csak irtó fájdalmak árán megy. Ha megy. Vagy sikerül visszahúzni.

Egy rejtélyes, és könnyűnek cseppet sem mondható fuvar lehet a jachtos álom megoldása. Anyát és lányát kell elvinni az ország déli határától az északiba. Ám az „anyát” kinyírják, a lányról meg kiderül: az Apokalipszis stáblistás jelenetében vett vérminta alapján, 22 sikertelen próba után újraalkották az X fegyver tökéletes női mását. Azaz Logan genetikai apja lett egy 11 éves klónjának, Laurának. Akit persze „gyártója” nagyban üldöz.

A Logan ennél többet nem mutatott a történetből a hangulatos előzetesek során. Nem is baj, vannak benne fordulatok, a képregényeket kevésbé ismerőknek talán több is, azonban se füzetek, se túlzottan a korábbi filmek ismerete nem szükséges az élvezhetőséghez. Elejtenek ugyan egy mondatot, hogy az Apokalipszis vendégszerepléséről csak homályosan tud bármit Logan (hisz 2023-ban felülírta memóriáját az időutazás), meg egy tök jó kis kikacsintás az első filmre (az új idővonalon békésebb körülmények között találkoztak, ám szintén ketrecharcos volt Farkasunk), de ezek is csak olyan nagyvonalakban, mint a közelmúlt.

loganEbben tehát hasonlít az elődre. Minden másban viszont jobb. És ilyen hangulattal a függetlensége se probléma, kilóg a többi közül. Nem tudom mi történt James Mangolddal ezen idő alatt, de ha valakit a japán szál nem fogott meg múltkor, akkor nem sok kapaszkodója maradt a fanyar humoron és a vonatos jeleneten kívül az előző részben. A humor átültetve, a hangulat univerzálisabb (valahol a Mad Max 1 és 2 között vagyunk a posztapokaliszisben, maradva Gibsonnál), az akciók pedig jobbak. Jó, néhol a magas költségvetés ellenére is kilóg a CGI, ez már mindhárom Farkas filmé.

A történet és a mélység viszont szavakba nem igazán önthető mértéken javult. Forgatókönyvileg ugyan erősebb a Matthew Vaughn által írt két rész (az Elsők hidegháborús környezete és a folytatás karaktermozgásai bravúrosak), de ez abból fakad, mert itt alig van nevesített szereplő. Arra a kevésre viszont az akciók tartaléklángon való égetése során bőven jut idő és mélység. Eddig is tartalmasak és társadalomkritikusak voltak az X-filmek, de hatalmas csiri-csáré nélkül, korhatárosan reális környezetben ez egészen másnak hat.

Meg frissnek, hisz nem az ember-mutáns ellentét a legfőbb kiváltó a filmben, a háborút megnyerték az emberek, és jelen állás szerint az evolúciót is, szóval hirtelen minden hangsúly áthelyeződik és sokkal személyesebb lesz. Mint Magneto bosszúhadjárata az Elsőkben. Az argentin kocsmás jelenetet kell elképzelni több, mint két órán át a préri közepén. Nem az Charles legfőbb gondja, hogy miként győzi meg a Homo Sapienseket az elfogadásról, és miképp szünteti meg a rasszizmust, félelmet, gyűlöletet…

…hanem az, hogy hugyoznia kell.logan

Lassan csordogál tehát a Logan, de amikor meg akció van! Nos, végre először látjuk mozivásznon azt, amivel 2000-ben kezdeni kellett volna. A karmok végre mellbevágóak, meg mindenhova vágóak. Leszakadó kezek, fejek, spriccelő agyak… köszi ’Pool, jót tett sikered! Ha netán egy ilyennel indult volna a mai mánia előszele, akkor most minden másképp festene. És maradva még mindig Gibsonnál: ha az átlag szuperhősmozikat „piece of shit”-nek nevezte, akkor ezek után épp jókor tárgyal az Öngyilkos osztag 2-ről. Ha a Logan ugyanis sikeres lesz, tuti eszébe jut a Warnernek ezt az irányzatot is átvenni. Mert akkora náluk a káosz.

A Polgárháborúval és Strange dokival a Disney elkezdett felnőni, útjuk során beiktattak egy Zsivány Egyest is… aztán jön a Fox és jócskán megelőzi őket. Akár a Tél katonája egy jó kémthriller és másodsorban szuperhős, úgy itt utóbbi jelző teljesen elhagyható. Ilyen sztorikat látunk nem csak ebben a műfajban, sőt nem ebben a zsánerben. Ott van pl. az Utolsó emberig. Az konkrétan még történetben és karakterekben is hasonló. De a hangulatra ott van a Préri urai (Hell or High Water), az Országúti bosszú, vagy a Nem vénnek való vidék is. És való igaz, hogy voltak már hasonló korhatáros szuperemberes cuccok, de azok nem a mainstreamből törtek ki. Ez így pedig még Nolan Batmanjeinél is forradalmibb, mert ott már az első rész is belőtte magának a komolyságot és nem valamiből fejlődött ki.

A realitás érdekében kivették a filmből Mister Sinistert (akire Bryan Cranstont pletykálták), de ami meg így maradt gonosz fronton… no igen, az a gyenge pont. Van kettő is, egyik sem fajsúlyos. Több sebből is véreznek (és nem csak Loganék által). Pedig nem sokon múlott, néztük volna még a filmet és a Sötét lovag játékideje pont egy rendes Joker kidolgozásnyival lehetett több.

Márpedig ez MCU betegség, nem az X-Mené (ahol Magneto, Stryker, Shaw és Trask kaliberű ellenek vannak). Szerencsére Jackmanék négyese a másik oldalról ezt meglehetősen jól kompenzálja. Hugh talán soha nem volt még ennyire jó farkasbőrében, Laura badessebb Deadpoolnál (és igen, kérjük a folytatást vele, Dafne Keen telitalálat lett!), ez a Kalibán pedig az egyik legjobban adaptált karakterré vált és méltán feledteti a tavalyi fan sercive-ét. Megmaradt rejtélyesnek, nincs kimondva pontos képessége.

loganTechnikai fronton ingadozó a zene. Jó, jó, csak néha nagyon erőteljes, néha meg elvész. Mondjuk pont, mint Logan, szóval jól reflektál a megfáradt, flegma alkoholista, de közben gyilkológépre. Van pár érdekes operatőri megoldás, digitális kamerarángást meg ilyen jól még a Bourne-ok se használtak! (Egy konkrét jelenség kifejezésére szolgál, nem akciót rondít el.)

A kérdés persze az: innen hova tovább? Megkapjuk a katartikus lezárást két 17 éven át tartó szerep végső(?) búcsújának, aminél jobb finálét úgyse láthatunk majd. Nem feltétlen csak az X-Menben. Fel van adva Tony Starknak a lecke!

De a franchise nagyúr, show must go on, a jogok nem szállhatnak vissza, stb. Viszont ha ez bombasiker lesz, akkor még épp időben elindulhatnak ezen a vonalon a jövőben, de erről inkább egy külön cikkben értekezek majd. Vágynánk még Loganre ezek után, de hát…

A Logan tehát éppolyan erős, mint címszereplője és R besorolása. Pofán vág és jól a képedbe ordít: hé, ezt így is lehet csinálni! Úgyhogy Disney! Warner! Ti jöttök! Hajrá!

10_9
(Nincs stáblista utáni jelenet!)

 

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk T2 Trainspotting - kritika
Következő cikk Logan evolúciója