Az IMAX mozi lemondott a 3D-s filmekről


Az IMAX bejelentette, hogy a jövőben több filmet fognak 2D-ben játszani, mint IMAX 3D-ben. James Cameron 2009-es Avatar filmje megváltoztatta a mozi a jövőjét, a három dimenziós technológia egy darabig úgy tűnt, hogy a filmkészítés következő generációja lesz. Az IMAX cég pedig ezt kiszimatolva igyekezett azonnal meglovagolni ezt a minden eddiginél grandiózusabb élményt kínáló termeivel. De a közönség mégsem kíváncsi már a térhatást kínáló látványfilmekre.

Néhány év elteltével viszont hiába a tökéletes élményt reklámozó tíz pontból álló beállítások, melyet minden film előtt megtekinthetünk az IMAX termekben, már nyilvánvalóvá vált, hogy nem minden filmet érdemes ebben a formátumban megtekinteni, mert az extra felár ellenében váltott jegy nem éri meg a kapott élményért cserébe. Ennek legfőbb oka, hogy az IMAX élményt kínáló filmek többsége eredetileg natív formátumban kerül leforgatásra, majd az utómunkálatok során konvertálják át az egyes jeleneteket térhatásúvá. De egy kínos tényezővel nem számoltak a cégek: az elmúlt 8 évben a közönség teljesen érzéketlenné vált a formátum iránt.

A Hollywood Reporter értesülései szerint az IMAX vállalat több 2D-s film rögzítését tervezi a jövőben, ezzel próbálva kiküszöbölni az utóbbi időkben mélyzuhanásba kezdett 3D-s filmek iránti érdeklődés csökkenését. Az IMAX vállalat vezérigazgatója, Richard Gelfond a döntés kapcsán megjegyezte:

A 2 dimenziós filmek iránti kereslet jócskán meghaladja a 3D-sek irántit Észak-Amerikában. Ez egyértelmű preferenciája annak, hogy a fogyasztók a 2D formátumot előnyben részesítik, legalábbis Észak-Amerikában.

Külföldön az figyelhető meg a fogyasztói szokások piacterén, hogy a 4K-s felbontást részesítik előnyben mintsem a 3D-t. Az információk alapján, mintha az IMAX megkongatta volna a vészharangokat, mellyel a kortárs amerikai multiplexekben a 3D hanyatlását vetítenék előre. A közelmúltban Christopher Nolan által dirigált Dunkirk debütált IMAX 2D-ben, amely 70 mm-es filmre lett forgatva, de 3D nélkül is sikerült megalkotnia egy lélegzetelállító és lehengerlő látványú háborús mozit, melynél egy pillanatig sem hiányoljuk a térhatást, nem csoda, hogy a box office lista élére repült. Az IMAX által kijelölt új út, amely a közönség érdeklődési körét figyelembe véve jelöl ki az új irányt biztosan nem fog egyik pillanatról a másikra megtörténni, egy fokozatos, lassú folyamat lesz mindez. Ősszel egyébként Denis Villeneuve filmje, a Szárnyas fejvadász 2049 sci-fi mutatkozik be minden idők legnagyobb vásznain, igaz ez is csak kettő dimenziós formában, de valószínűleg elhappolja majd a közönséget a 3D-s vetélytársaitól.

De biztosan a fogyasztók szokásainak köszönhető a 3D hanyatlása? Nem igazán, hiszen Cameron az Avatar során hatalmas hangsúlyt fektetett az IMAX 3D technológiára, de az elmúlt nyolc évben nagyon kevés direktor törekedett arra, hogy hasonlóan hozzá, ne csak átkonvertáljanak jeleneteket, hanem már a kezdetektől ebben a formátumban forgassák le azokat (kivételes esetet képez például Ang Lee, világhírű könyvből forgatott Pi életével). Ebből is látszik, hogy az IMAX jó döntést hozott arról, hogy inkább a 2D-s filmekre fektetnék a hangsúlyt, hiszen az eddigi tapasztalatok alapján a közönség megtévesztésére mintsem teljes körű szórakoztatására használták eddig a “parasztvakító” 3D hatást. Talán Cameron, ha végre elkészül az Avatar folytatásával ismét reményt ad a technológiának és sikerül újból fellendítenie azt, csak bírjuk kivárni!

A cikk a screenrant.hu által leközölt információk szerint készült.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Bud Spencer és Bujtor István egy filmben
Következő cikk A hangeffektek eredete