A tanulmányok szerint a Rotten Tomatoes befolyásolja a filmek nézettségét


A hollywoodi stúdiók megbízásából készített legújabb tanulmányok szerint a Rotten Tomatoes online filmértékelő oldal erősen befolyásolja a fogyasztók szabadidejükben kiválasztott mozifilmre való  jegyvételét.

Mostanra rengetegen ismerik ezt a weboldalt, ahol a nagyvásznon megjelenő filmekről kaphatunk egy összetett áttekintést. Attól függően hány pozitív vagy negatív értékelést adnak a kritikusok “friss” vagy “rothadt” jelzővel látják el a darabhoz tartozó online felületet. Azok az alkotások, amelyek 75% vagy afölötti értékelést érnek el, megkapják a hőn áhított “Certified Fresh” minősítést, jelezve, hogy széleskörű elismerésnek örvendhet a sajtóban. Az utóbbi években a Rotten Tomatoes értékes eszközzé vált a közönség számára, amely nem csak biztosítja a közönség véleményének pontokbeli kifejezését, de a heti premierek tengerében egyetlen kattintással megmondja a mozgóképes projektek minőségét, ezzel segítve a filmszínházakba látogatók döntését. Ugyanakkor a rendszer nem feltétlenül tekinthető tökéletesnek, hiszen több olyan változó tényező is van, melyeket szem előtt kell tartani (például az átlagértékelés), de mindezek ellenére még mindig kiváló forrásnak bizonyul a filmrajongók számára.

A The Hollywood Reporter szerint a Nielsen Research Group által végzett tanulmányából kiderül, hogy tíz moziba járóból hét ember nem szívesen vált jegyet olyan filmre, melynek a kritikai értékelőportálon 0-25 százalék között áll a pontozása. A Fizziology social médiakutató intézet továbbá azt is felfedezte, hogy a Rotten Tomatoes nagy befolyással bír a 25 éves vagy annál fiatalabb közönségre. A szervezetek egyfajta “igazságszérumként” definiálták az online felületet, amely segít dekódolni, hogy a film kampánya által ígért hype tényleg igazodik e a valósághoz.

Ezekre remek példák az utóbbi időkből, az Arthur király – A kard legendája vagy a Baywatch, melyek nem remekeltek a box office adatok alapján (míg a remek pontokat kapott Wonder Woman és Dunkirk meghaladták az előzetes várakozásokat), a stúdiók folyamatosan azon dolgoznak, hogy a “Rotten Tomatoes hatásra” valamiféle ellenszert találjanak, minden stúdió más taktikával próbálja megoldani a problémát: a Sony az embargó stratégiáját választotta Az Emoji-film kapcsán, melyben a kritikusok csak a premier napján értékelhették az animációs mesét, ez úgy látszik bejött nekik, hiszen a 24,5 milliós nyitó hétvégét produkált, persze itt fontos azt is megjegyezni, hogy családi film révén nagyobb közönséget ért el. A tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy a kritikusok kezének megkötése sem garantálja feltétlenül a közönség eltántorításának megszüntetését egy-egy mozi esetén, mint A múmia -melynek nem volt sajtóvetítése – vagy a Will Ferrelel támadó The House esetében, mely utóbbi 9 millió dollárral nyitott csak és a Rotten Tomatoes-on 18%-on áll, így a sajtó számára megrendezett vetítések eltörlése vagy utolsó pillanatra szervezése sem garantálja a mozipénztárakhoz özönlő fogyasztókat. A Sony mégsem adja fel és az utolsó nagy nyári próbálkozása, a hazánkban ma debütáló A setét torony film kapcsán a sajtóvetítést szintén az utolsó pillanatra rakták illetve embargóhoz kötötték, így hamarosan kiderül, hogy a tudatosan generált késői értékelések közzététele tényleg megmentik-e az amúgy nem túl acélos Stephen King regényadaptációt.

A Rotten Tomatoes hatása a stúdiókat komplikált helyzet elé állítja, ugyanis amikor egy film több pozitív értékelést kap, akkor a marketinganyagba (trailerekbe, Tv-spotokba, plakátokra) gyakran belefűzik a Rottenen kapott százalékot és büszkén hirdetik a filmre adott remek értékelésüket, viszont ha számukra nem megfelelő a végső konklúzió, akkor a vezetőség hibásan közelíti meg a közönség részvételi arányából fakadó negatív tapasztalatokat. A jövőben érdekes lesz látni hogyan kezelik majd a Rotten Tomatoes és a hasonló portálok által fogyasztókra elért befolyását. Abban is van igazság, hogy a filmkészítők egyszerűen készítsenek minőségibb, élvezhetőbb filmeket, de ezt könnyebb mondani, mint ténylegesen végrehajtani, hiszen rengeteg mindentől függ egy-egy alkotás végső formája. Egy olyan világban, ahol a mozik minősége pontokra és százalékokra bontható, valódi kihívás mindenkinek az igényét kiszolgálni.

A cikket a screenrant.com információi alapján írtuk.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk A setét torony - Toronymagasról a setét mélybe
Következő cikk Matthew McConaughey és Idris Elba megválaszolja a net legfontosabb kérdéseit