
Hóban-rosszban
Taylor Sheridant eddig a sorozatszínészi munkái és a nyomasztó forgatókönyvei kapcsán ismertük – most megismerjük nyomasztó filmrendezőként is. Ez persze nem teljesen stimmel, hiszen 2011-ben már amolyan félhivatalos jelleggel rendezett egy horrort (Ampulla), aminek láttán a többség nem jósolt neki komoly rendezői karriert, de nekik most a Wind River láttán talán érdemes lesz felülbírálni az akkori kijelentésünket.

A Wind River egy létező indián rezervátum Wyomingban, egy meglehetősen hideg és Isten háta mögötti helyen. Itt él a történet főszereplője, Cory Lambert (Jeremy Renner), aki amolyan Old Shatterhand-szerű fehér vadászként megbecsült tagja a helyi őslakos közösségnek. Corynak indián ex-felesége és félvér fia van, valamint egy elhunyt lánya, aki pár éve tisztázatlan körülmények között veszítette életét. Most történik egy újabb rejtélyes haláleset a környéken, és Cory személyes indíttatásból veszi kezébe az ügyet egy fiatal FBI ügynöknő (Elizabeth Olsen) és a helyi indián rendőrfőnök (a Farkasokkal táncolóból megismert Graham Greene) oldalán.
Ettől a filmtől felesleges túl sok vidámságot várni, és a hangulaton nem javít Warren Ellis és Nick Cave nyomasztó zenéje sem. Valahol nem is csoda, hogy Cave elvállalta ezt a melót, hiszen, mint ismert, ő is a közelmúltban veszítette el az egyik gyerekét. Ben Richardson operatőr képei nagyszerűen adják vissza az ingerszegény környezet sivárságát, ráadásul a film jó háromnegyede a szabad ég alatt játszódik. Szép lassan egy bosszútörténet bontakozik ki a szemünk előtt, és mintha egy westernt látnánk, azzal a különbséggel, hogy a főszereplők lovak és karabélyok helyett hószánokat és gépfegyvereket használnak. Sheridan jó szokása szerint inkább a karakterekre koncentrál, és kicsit lassan bontogatja ki a szálakat, ráadásul egy-két kisebb plothole-ba is bele lehet kötni, de az idősikokat most is ügyesen keveri. Itt persze most az a legnagyobb kérdés, hogy direktorként hogyan teljesít, de a Cannes-ban begyűjtött rendezői díj önmagáért beszél. A Wind River egy nyomasztó, de az önsajnálaton simán túllépő alkotás, és simán ott a helye az év legjobb thrillerei között.



