The Sinner 1. évad – KRITIKA, készítő: Derek Simonds, szereplők: Jessica Biel, Bill Pullman, Christopher Abbott, amerikai dráma és thriller sorozat, 60 perc, 1. évad, 2017.
Az ártatlan bűnös
Jessica Bielről a Hetedik mennyország óta annyit tudunk, hogy hozzáment Justin Timberlake-hez, pedig kellemes látványt nyújt a színésznő a képernyőn. Most végre főszerepet kapott egy nyomozós sorozatban, ami elég nagy nézőszámot hozott, viszont annyi ilyet láttunk már, hogy nem tudott lenyűgözni. Az alapkoncepció az volt, hogy tudjuk ki a gyilkos, de nem tudjuk a miértet.
Pár évvel ezelőtt, főleg a skandináv hullámnak hála, nagy divatja lett azoknak a sorozatoknak, amik egy gyilkosságra koncentrálnak és a nyomozás során nem csak az esetre derül fény, de közben a nyomozók és az áldozat, illetve a gyilkos is erős karakterizációs folyamaton esik át, amiben megismerjük mindenki motivációját és lelki világát. Itt szoktuk meg azt is, amikor valami különleges kapcsolatot építenek föl a két nyomozópáros, vagy a rendőr és az elkövető között (például A hajsza). Ez általában mindig kellemesen homályos és pont annyira nyomasztó, hogy az atmoszféra magával ragadja a nézőt. A The Sinnerben is megvannak ezek a panelek; gyönyörűek a vágóképek, nyugtalanító a cselekmény, a részek végén cliffhangert kapunk, amik aztán más irányt vesznek, hogy megdolgoztassák a rejtéllyel a nézők agyát. Ha jól csinálják, akkor természetesen le tudják vele kötni az embert, mert türelmesen kivárjuk, amíg a kirakós minden darabja a helyére nem kerül, hogy végül egyben láthassuk a nagy képet. Nem tudni lesz e második évad, de az első, ami amúgy egy könyvadaptáció, le lett zárva és megkapjuk a kérdésekre a választ.
A The Sinner kérdése azonban abban tér el az átlagtól, hogy itt nem arra keresik a választ, hogy ki követte el a bűncselekményt, hanem, hogy miért. A sztori azzal kezdődik, hogy megismerünk egy lányt (Jessica Biel), aki békésen él férjével (Christopher Abbott a Csajokból) és kisgyermekével. Viszonylag normális kis családnak tűnnek, akik egyik nap strandolnak a vízparton. Az anyuka épp körtét hámoz a gyermekének, miközben előttük pár ismeretlen fiatal hangosan hallgatja a zenét a strandon és felszabadultan smárolgatnak meg élvezik magukat. Aztán a körtehámozó késsel a kezében Jessica Biel odarohan ezekhez a fiatalokhoz és rommá szurkálja az egyik srácot fényes nappal mindenki szeme láttára. Letartóztatják, meg a szokásos, ügy megoldva. Azonban az egyik öreg nyomozót (Bill Pullmann) nem hagyja nyugodni a miért kérdése. A végére akar járni, hogy egy látszólag teljesen normális nő miért követ el egy ennyire brutális gyilkosságot. Elsőre úgy tűnik Jessica Biel sem tudja, elmondása szerint sosem látta azt a fickót, akit megölt, de tudja, hogy megölte, vállalja a következményeket. A nyomozó azonban nem nyugszik és a főszereplőnővel együtt a végére járnak a dolognak. Itt aztán jön a rengeteg falshback, amiből megismerjük a lány traumáit és gyerekkorát, amiben fanatikusan vallásos anyjáé, beteg húgáé és a családalapítása előtti korszakáé a főszerep.
A The Sinerrel nagy gondok nincsenek. Jessica Bielben van annyi potenciál, hogy elvigye a sorozatot a hátán, de ez épp csak sikerül neki, bár szerencséjükre a nyomozóval együtt jól mozogtak a képernyőn és hiteles volt az egyre jobban elmélyülő baráti kapcsolatuk. Aztán jönnek azok a sablonok, amik már kicsit unalmasak ebben a műfajban: a nyomozó magánéletének bemutatása, amiben döcögő házasságát szadomazo szexszel próbálja menteni. Egyszóval a szokásos klisék, amik mind visszareagálnak a címre, azaz hogy az emberek bűnösök, viszont attól, hogy ezt tudják még nem feltétlenül értik és a feloldozást önmaguknak csak akkor adhatják meg, ha legalább saját maguknak meg tudják válaszolni a miértet.
Jól néz ki a The Sinner, mindenki komolyan veszi a feladatot, nem követnek el óriási bakikat benne, jó a pszicho-thriller felépítése, viszont nem sikerül egyéniséget adni a sorozatnak. Nem csak az eredetiség hiányzik belőle, de amit megvalósítanak, azt előtte már megcsinálták páran jobban. Valójában egy hosszabb filmet is ki lehetett volna hozni belőle ugyanezzel az eredménnyel, ez a nyolc rész épp nem lett csak túlhúzva. A második évadról egyelőre hallgatnak, ráadásul ez a történet le is zárta magát az viszont biztos, hogy Amerikában egyre nagyobb nézőszámot hozott hétről hétre.