Az útvesztő: Halálkúra – kritika


Az útvesztő: Halálkúra (Maze Runner: The Death Cure), rendező: Wes Ball, szereplők: Dylan O’Brien, Kaya Scodelario, Thomas Brodie-Sangster, Giancarlo Esposito, amerikai sci-fi akciófilm, 142 perc, 2018. (16)

Zúzzuk le Fokvárost!

A trilógia lezáró részében Thomas és barátai az Utolsó városba tartanak, hogy kiszabadítsák Minhot és véget vessenek ennek az őrületnek. A felnőttek és a majdnem felnőttek csatájában az észérvek helyét a robbanások veszik át.

Meg kell akadályoznunk, hogy az apokaliptikus tinifilmeknek leáldozzon!

Teresa árulását követően Ava Paige és Janson magukkal viszik a lányt és Minhot. Az elkövetkező hónapok a szöktetés megtervezéséről és kivitelezéséről szólnak. A vonatrablós nyitójelenet erősen hajaz a Halálos iramban: Ötödik sebességre, de nincs szégyenkezni valója. Minho azonban nincs a kiszabadítottak között és mivel többen úgy vélik, hogy a fallal körülvett és erősen őrzött Utolsó városba vihették, Thomas és társai megkísérlik a lehetetlent. Ami ezután jön, az egy vég nélküli kergetőzés és egyezkedés a felnőttek (főnév) és a felnőttek (befejezett melléknévi igenév) között.

Most akkor tinik vagyunk vagy felnőttek?

A séma ugyanaz, a világméretű pusztítás után egy szűk kör hatalmat gyakorol a többiek felett, miközben az őt kiszolgálók számára kiváltságokat (jobb életkörülmények, egészség, biztonság, technológiai fejlődés, kiszámítható jövő stb.) biztosít. Egyesek fellázadnak a rendszer ellen, a rendszer pedig a könnyen formálható, stabil világképpel – még – nem rendelkező fiatalok közül megpróbál minél többet maga mellé állítani (lásd még gyerekkatonák a való világban). Aki nem hódol be, azzal kíméletlenül leszámolnak. A megfélemlítés, zsarolás, csábítás, árulás stb. mind elfogadható eszközök ebben a játékban. A Halálkúrában sincs ez másként, a „főszereplő” ezúttal egy világméretű járvány és a megfékezésére tett kísérletek, természetesen nem kizárólag emberbaráti okokból. Thomasnak választania kell a barátai és az egész emberiség között, döntésével válik felnőtté és kvázi egyenrangúvá az őt döntésre kényszerítőkkel, ez a hasonló filmekben sincs másként. Vannak, akiket a jóisten is vezetésre teremtett, aztán vagy kezdenek ezzel valamit, vagy nem.

Noha úgy tűnik, hogy az apokaliptikus fiatal felnőtt filmek felett végleg eljárt az idő, Hollywood idén újakat indít útjára, bár tény, az Útvesztő még az előző eresztés utolsó darabja. Mentségére szolgáljon, előre nem látható okok miatt egy évet csúszott a bemutatója. A Tűzpróba végére ellőtték az összes puskaport, egyetlen kérdés maradt, mi lesz az emberiséggel? Az alkotók maguk is érezhették, hogy valamivel ki kell tölteni a Halálkúrát, így azt úgy telerakták akcióval, hogy egyszer csak ott ül a néző és miközben megy a vége főcím, még mindig nem tudja, mi lesz az emberiséggel. A forgatókönyv sutasága ellenére a látványvilága és a dinamizmusa miatt megfelel a könnyed szórakozás elvárásainak, de a játékidő hossza miatt a közepes popcorn menü kevés lesz hozzá.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Stílusos videó a legjobb film Oscar jelöltjeiből
Következő cikk Sándor Pál új filmjének, a Vándorszínészeknek előzetese