Ezzel a rovattal szeretnénk az idő futóhomokjába emlékoszlopot állítani azoknak, akik kivételes tehetségükkel teljesebbé tették a mozi varázslatos világát, de igazságtalanul rövid földi karrier adatott meg nekik.
Krzysztof Komeda (1931-1969) zeneszerző, jazz zongorista
Krzysztof Trzcinski zongoravirtuóz akart lenni, a háború közbeszólt, de el nem téríthette, mert az Isten is zenésznek teremtette. Fül-orr-gégész diplomával a zsebében vált a lengyel jazz úttörőjévé. Roman Polanski unszolására kezdett el filmzenéket komponálni. Barátságuk és munkakapcsolatuk Amerikában is kitartott. Egy máig tisztázatlan baleset következtében szerzett vérömleny okozta korai halálát. Hatása máig él, egy svéd indi-pop együttes tisztelgésük jeléül az ő nevét vette fel (Komeda), míg 1995 óta évente megrendezésre kerül a Komeda Jazz Fesztivál. www.komeda.vernet.pl
1958 Két férfi szekrénnyel egy helyre kis diplomafilm, a két tálentum nagy egymásra találása. Az okosan megkomponált képek és a jazz tökéletes ötvözete.
A Kés a vízben már a 10.filmzenéje, Polanski nélkülözhetetlen alkotótársává vált. A moziból pedig kiderül, hogy Kamarás Iván közel 50 éve is színész volt, csak éppen lengyel.
A Rosemary gyermeke hátborzongatóan szép főtémáját a madárcsontú Mia Farrow dúdolássza.
Az 1966-os Zsákutcában egy másik fiatalon elhunyt tehetség is tündökölt: Francoise Dorleac.
A Vámpírok bálján is érződik, hogy Komeda nem vetette meg a popzenét.
és a jazz ínyenceinek Komeda és zenészei 1967-ből:
A tizenkilencedik század végére a britek az ismert világ minden részébe eljutottak. Én meg már megírtam a sötét foltból, táguló-szűkölő fellegváram repedt kis bürójából, hogy aki Polanskit bántja, magát az Istent bántja, és nem örül neki, annyit …