
Oroszország mostohaanyácska
A 2000-es év egyik fő témája a Kurszk atom-tengeralattjáró katasztrófája volt. Az eseményeket feldolgozó mozit el nem ítélhető módon nem Oroszországban, hanem Belgiumban készítették Luc Besson bábáskodása alatt. Bár végül a mindössze három hónapja hatalmon lévő és tengerész felmenőkkel bíró Putyint kivágták a filmből, a Kurszk hiteles korrajz, egyben izgalmas és drámai mozi a Szovjetunió romjain újjászülető Oroszországról.
A Kurszk robotrepülőgép-hordozó atom-tengeralattjáró 2000. augusztus 12-én teljes személyzetével elsüllyedt a Barents-tengeren. A Kurszkot még a szovjet időben tervezték, de már a Szovjetunió széthullása után 1992-ben kezdték építeni, két évvel később vízre bocsátották és hadrendbe állították (a következő évben felszentelték ortodox rituálé szerint). Az Északi Flottánál szolgált, honi kikötője Vigyajevóban volt. A forrásmegvonásokat követően a kilencvenes évek végére a flotta feléledni látszott, a kialakításánál fogva elsüllyeszthetetlennek tartott és nehezen észlelhető tengeralattjáró a koszovói háború idején a Földközi-tengeren kémlelte az amerikaiakat. A 2000-es nyári hadgyakorlat a legnagyobb volt a Szovjetunió felbomlása óta, a Kurszknak hatástalanított torpedókat kellett kilőnie a Nagy Péter rakétás csatacirkálóra. A torpedók kilövésekor egy kisebb és egy nagyobb robbanás történt, a tengeralattjáró a fenékre süllyedt. Az katasztrófa az év legnagyobb nemzetközi érdeklődését kiváltó eseménye volt. Hogy egészen pontosan mi történt, azt valószínűleg soha nem fogjuk megtudni, de mivel a mentésben és a roncs felhozatalában külföldiek is részt vettek, illetve a NATO is figyelemmel kísérte az eseményeket, azért elég sok mindent tudunk. 
Hőseink tengerre szállnak és megtörténik a baj, robbanások sorozata rázza meg a tengeralattjárót, az orr részben lévőknek esélyük sincs a túlélésre. A középső és hátsó részekből 23-uknak sikerül a kilences rekeszbe menekülnie, de egyre emelkedik a víz és fogy az oxigén. A NATO természetesen figyelemmel kíséri a hadgyakorlatot, ők is „hallják” a robbanásokat, mikor összeáll a kép, azonnal felajánlják a segítségüket. Megy az időhúzás, az oroszok féltik a technológiát, a büszkeségükről nem is beszélve. Eközben otthon az aggódó anyák és feleségek mindenféle híreket kapnak a tenger felől, a párt és az admiralitás hol titkolózik, hol pedig elbagatellizálja a történteket. Csak találgatni lehet, hogy mi történt azzal a 23 emberrel és bár a cselekménynek ez a fiktív része, mégis talán ez a legerősebb. 100 méterrel a felszín alatt a hidegben és a sötétben, elegendő levegő és élelem nélkül pontosan tudják, mi vár rájuk, ismerik a technikát, ami fogságban tartja őket, mint ahogy azt is, amit a megmentésükre küldenek. Ismerik országuk gazdasági és politikai helyzetét, mégis hisznek abban, hogy számít az életük és a lehetőségekhez mérten mindent megtesznek a kimentésük érdekében. Az utolsó pillanatig kitartanak, segítik, támogatják, biztatják egymást, tartják a lelket a másikban.
Bár nagyon sokszor az egymáshoz intézett szavak inkább a nézőkhöz szólnak, ezen a filmen már nem érezni, azt, hogy olyanok csinálták, akik valamit elképzeltek Kelet-Európáról, a volt szocialista országokról, az oroszokról. Igen, sokszor elhangzik, hogy nincs pénz, a technika elavult, az emberek rosszul vannak megfizetve és gyakorlatilag mindent pénzzé tettek, amivel ki lehetne menteni ezeket a szerencsétlen embereket, de ez valóban így volt. Talán éppen ezért is jobb, hogy a Kurszk nem Hollywoodban készült. Amit viszont hiányoltam, az a tengeralattjárós filmekre jellemző klausztrofóbia érzése, ami ezúttal valahogy nem jött át olyan erősen a vásznon. Ettől függetlenül egy korrekt, izgalmas és drámai filmről van szó, mely méltó emléket állít az áldozatoknak és éppen az emberi oldala miatt merem nem csak azoknak ajánlani, akiket a történelmi, hadászati vagy éppen a geopolitikai vonatkozása miatt érdekel.



