Kegyetlen zsaruk (Dragged Across Concrete) – kritika


bor 20Írta és rendezte: S. Craig Zahler, Szereplők: Mel Gibson, Vince Vaughn, Tory Kittles, Michael Jai White, Jennifer Carpenter, Laurie Holden, Udo Kier, Thomas Kretschmann, Don Johnson, amerikai krimi-dráma, 159 perc, 2019 (18)

Craig Zahler, a séfből lett filmes kitalált egy olyan receptet, ami talán nem a legeredetibb, de a harmadik filmjénél a rendező nevének említése nélkül is rá lehet ismerni a kézjegyeire. Ez pedig a következő: fogj egy/több karaktert, mutasd őket sebezhetőnek és érzékenynek, építsd fel a karaktereket lassan, ahogy a cselekményt is, aztán szabadítsd el a poklot fizikai és lelki terror formájában úgy, hogy mindez egy pillanatra se legyen öncélú. Valamint biztosítsd a nézőt arról, hogy a pozitív oldal legalább annyira sokat fog veszíteni a történet során, mint a rosszfiúk. A Csontok és skalpok c. filmben egy westernbe oltott indián-horrort kapunk, a Brawl in Cell Block 99-ben (ami „szerencsére” magyarul a Büntető ököl címre hallgat) pedig egy börtönfilmbe ágyazott drámát láthattunk. Mindkettőben egy nő elrablása a cselekmény katalizátora. Zahler immáron harmadszorra is ezt a receptet követi, azzal az apró különbséggel, hogy bár itt a két főszereplő nőit nem rabolják el, mégis leginkább miattuk kényszerülnek „hőseink” az alvilágba menni.

1 15Adott két rendőr (Mel Gibson és Vince Vaughn), akik bár jó zsaruk, de az élet úgy hozta, hogy nem tudtak a középszerből kitörni. Egy indokolatlan brutalitás miatt hosszabb időre felfüggesztik őket és ezalatt az illetményüknek is búcsút inthetnek. Ugyanakkor mindkét zsaru rá van kényszerülve a pénzre. Egyikük jobb életet akar a családjának adni, a másik épp készül megkérni barátnője kezét. Épp ezért drasztikus lépéshez folyamodnak: saját szakállukra akarnak elkapni egy bűnözőt, hogy az ő rabolt pénzéből éljenek.
Zahler nem szívbajos: három szálon indítja el a történetet, majd kb. félidőben egy negyedik szál is megjelenik. Egy türelmetlen néző itt fel is adná a film megtekintését, azonban a kitartóbb percek múlva megkapják azt, amire a film tulajdonképpen ki lett hegyezve: a pokoljárást. Mert hiába kellene ebből a filmjéből is egy keveset kivágni, tulajdonképpen nagyon jól működik a feszültségkeltés. Zahler remekül ért az érzelmi manipulációhoz. És nem csak annak szurkolhatunk, hogy hőseink éljék túl a dolgot, hanem egyúttal szinte könyörgünk azért, hogy fejlődjön a karakterük. 2 15Aki látta a rendező előző filmjeit, annak viszont lehet sejtése arról, hogy itt bizony nem feltétlenül azt kapja a néző, amire számít. De mennyire üdítő ez az álomgyár szinte teljesen kiszámítható történetei közt, ahol a film Lego megjelenéseiből következtetni lehet a cselekményre, vagy éppen spoileres előzetest kapunk, esetleg a filmzene egy-két száma lesz árulkodó a cselekményt illetően. Zahler filmje ebből a szempontból nem kíméli a nézőit és hiába Gibson vagy Vaughn neve, simán képes a makulátlan mozis énjüket besározni és olyan mélyre rántani, ahonnan nem nagyon van visszaút. Szóval maga a Zahler-recept paradox módon kiszámíthatatlanul sablonos. Ehhez párosul az utóbbi évek legjobb Gibson-alakítása, ahol nyomokban sincs az a klasszikus laza rendőr. Mellette Vince Vaughn hangyányit háttérbe szorul, valamint pár nagyobb név csupán cameoszerepben tetszeleg, de azért senkire sem lehet panasz. Mindenki a szerepéhez képest a maximumot nyújtja. Többet nem szeretnék elárulni, mert azzal csak rontanám a film élvezeti értékét.

Zahler harmadik filmje egyben a legdrágább: kereken 15 millió dollárba került. Mivel előzőleg valóban aprópénzből forgatott, így az sajnos meg is látszott az eredményen. Ez a mostani költségvetés viszont arra pont jó, hogy a b-filmes hangulat mellőzve legyen. Néha kifejezetten pofás beállításokkal operál, viszont jobb lett volna most is, ha filmje első felét feszesebbre vágja, mert hatalmasat kockáztat ezzel a lassú tempóval. De még ezzel együtt is el lehet mondani, hogy Zahler személyében olyan színfolt érkezett a filmvilágba, aki valóban érti és érzi a mozifilm fogalmát. Az biztos, hogy ő a 70-es években nagyon nagy szerzői filmes lett volna.

10 8

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Mi - kritika
Következő cikk A Volt egyszer egy Hollywood szereplői a valóságban