
„Intim trauma illegál”
Tóth Barnabás filmje a kamaszlány és a középkorú férfi kapcsolatából száműzi a szexualitást és a testiséget, helyette a lelki és szellemi összehangolódásra fókuszál, melynek alapja a trauma, a veszteség.
Ilyenkor nem bánom, hogy nincs gyerekem. Egy idősebb kórházi dolgozó mond valami hasonlót valahol a film közepén és bár sokan nem ezt fogják találni a film kulcsmondatának, lényegében a létezésünk okáról és miértjéről szól a történet. A születésünkbe nincs beleszólásunk, az mások döntése, mint ahogy életünk első évei sem arról szólnak, hogy mi mit akarunk.
A múltszázadi Magyarországon olyan rendszerek váltogatták egymást, ahol különböző indokokkal hurcoltak el embereket, akik aztán vagy életben maradtak, vagy nem. Ebben a helyzetben valóban el lehet gondolkodni azon, mennyire önző dolog a gyerekvállalás. Nincs olyan család, akit a második világháború ne érintett volna, mindenkit ért valamilyen veszteség. A túlélőknek együtt kellett élni ezzel a veszteséggel, de azzal is, hogy ők életben maradtak. Az ember társas lény, ezért érhető (és nem elítélendő) módon a traumában sem akar egyedül maradni.


A belecsempészett humor ellenére az Akik maradtak egy cseppet sem vidám történet, de mégsem ez marad meg bennünk, mert valahol mégiscsak a reményről, az újrakezdésről szól és többek között azért értékelendő, mert visszaadja az intimitás szónak a meghittségét, kevésbé elcsépelt jelentését.


