
1990. április 8-án került adásba a Twin Peaks. Az a kultsorozat, aminek olyan vége lett, hogy addig ilyen befejezéssel még sosem találkoztunk, vagy inkább csak azóta sem bírtuk feldolgozni. Később David Lynch-ék beadták a derekukat, és 2017-ben a Showtime feltámasztotta a sorozatot, ami nem remake volt és Lynch rendezte az összes részt, de az mégis már már kicsit külün vágány, ha a mítoszról beszélünk.
Talán porosnak tűnhet a Twin Peaksről okfejteni, de tényleg azon kultsorozatok közé tartozik, amik meghatározták ezt a szakmát, amiből mind a mai napig táplálkoznak az utódok egy egy szeletet kiszakítva. Az a fajta örök klasszikus, amitől a néző tényleg azt érzi, hogy megnyerte az ötöslottót, majd elvesztette a szelvényt. Feldolgozhatatlan.


A jó és a rossz küzdelme örök témaként lengi be filmjeit, de annál jóval komplexebb módon, mint egy rajzfilmben. Ráadásul a minél tökéletesebb végkifejlet érdekében nagyon sokszor képes az improvizációra, hagyja, hogy az aktuális gondolatok, ötletek ellepjék a vásznát. Például a Twin Peaks-es Bob (mitikus főgonosz) is a forgatáson született meg, amikor Frank Silva véletlenül bezárta magát egy szekrénybe és dörömbölt, hogy engedjék ki. Ennyi ihlet elég is volt a rendezőnek. Ha azt gondolod, hogy az IKEA áruház bejárási útvonala egy bonyolult struktúra akkor valószínűleg soha nem próbáltál még egy röpke körutat tenni Lynch fejében.




És ezek itt csak a szereplők; hol vagyunk még a történettől. Vagy mégis miféle történettől, hisz az első évad 8 része után zavartan ülünk, hogy egy sci-fi, egy horror, egy brazil szappanopera, egy thriller, egy burleszk, egy vígjáték, egy előre bekevert angol fekete humor, vagy egy krimi a típusa ennek az egész sorozatnak. Mert kaptunk már Törpét (Michael J. Anderson) piros ruhában, táncnak csúfolt egészségtelen mozgáskultúrával, de az első évad végén meglőtt Cooper képzeletben született és valósággá formálódott Óriásától is a hideg ráz és a megnyugvás ringat egy azon pillanatban.
A humort először fel sem merjük ismerni benne, de utána kétségkívül biztos kezekkel gyúrják bele a történetbe, például a seriff segédje, aki minden gyilkossági helyszínen elbőgi magát vagy amikor egy láma besétál Cooper arcába, felejthetetlen. Ráadásul van egy sorozat Twin Peaks tévéjében, amely az Invitation to Love címre hallgat és valahogy MINDIG reagál az aktuális történésekre; sorozat a sorozatban.
Az 1. évad jól megérdemelt cliffhangere után jöhet a már 22 részes 2. évad, aminek az elején még több poént zúdítanak ránk, kicsit nem is értjük, aztán varázsütésre eltűnik és megjelennek a misztikus látomások és elemek. És tényleg minden van Twin Peaksben, amit akarsz, törpék, óriások, kurvák, szerelem, heroin, szépségverseny, szüzesség elvesztése egy repülőgépen, szalámis szendvics, halál, helyi romkocsmának álcázott vidéki kultúrház a Roadhouse nevű helyen, valóságba beemelt álmok, vagy inkább álmokba bevitt valóságok és maga a nagybetűs GONOSZ.
Vannak sorozatok, amiket mindig mindenki ismerni fog és történelmet írnak. David Lynch és Mark Frost művészete, a Twin Peaks pontosan ilyen. Órákig lehetne beszélni vagy elemezni, de kétségkívül ez volt a legjobb sorozatkísérlet, amivel valaha dolgunk volt. Egy dolog biztos csupán, Laura Palmer halott, minden más csak közjáték és találgatás, abból viszont a legélvezetesebb.
És arról a nekünk már nagyon különálló 3.évadról:




