Coffee és Kareem – kritika


Coffee és Kareem (Coffee & Kareem), rendező: Michael Dowse, szereplők: Ed Helms, Taraji P. Henson, Betty Gilpin, amerikai akció-vígjáték, 88 perc, 2020. (16)

„Helms-szurdok”

Messze még az év vége, de az „annyira rossz, hogy az már jó” kategóriában már most nyugodtan győztest hirdethetünk. A Netflix minden esetre furcsán jutalmazza azokat, akik hallgatnak Győrfi Pálra.

Coffee rendőrtiszt (Ed Helms) a detroiti rendőrség állományának legszerencsétlenebb tagja, igazi balfék, cserébe jószívű, őszinte és becsületes. A fiát egyedül nevelő nővér, Vanessa (Taraji P. Henson) pont egy ilyen „átlagos” pasira vágyik a sok csalódás után. Szerelmük legyőzi a faji előítéleteket, de nem igazán tud mit kezdeni a nő 12 éves fiával, Kareemmal (Terrence Little Gardenhigh), akinek mindene a gangsta rap. A fiú nem nézi jó szemmel, hogy anyja egy fehér pasival hetyeg, aki ráadásul rendőr. Coffee próbál közeledni a sráchoz, ezért bevállalja, hogy több időt tölt vele, ám valószínűleg nem így gondolta a dolgot, ugyanis a túlsúlyos, mocskos szájú és nem túl okos Kareem a nagy gengszterkedés közepette egy gyilkosság szemtanúja lesz és menekülniük kell. Amit innentől látunk, az egy őrült (de szerencsére nem vég nélküli) hajsza.Az igazságszolgáltatás és/vagy a maffiózók elől menekülő, minden szempontból különböző, össze nem illő páros a vígjátékok egyik alapfelállása. Az sem ritka, hogy legalább az egyik rendőr vagy gyerek, esetünkben mindkettő teljesül, ráadásul a rendőr a gyerek anyjának udvarója és még a bőrszínük is különböző. Ebbe a sztoriba aztán tényleg mindent belepakoltak, hogy vicces legyen, talán túl sokat is. Coffee ezerrel próbálja magát megkedveltetni, de mivel tényleg szerencsétlen, mi csak várunk és várunk és várunk.
Helms nem egy kimondott akcióhős típus, bár a legtöbb filmjében olyan karakter bőrébe bújik, aki végül megmutatja, hogy minden botlása ellenére tud tökös is lenni, ha a helyzet úgy kívánja. Most határozottan úgy kívánja, csakhogy kollégáiban nem bízhat (a szokásos tégla szál), rendőrnek egyébként sem túl meggyőző, Kareem pedig továbbra is ellenszenvvel viseltetik iránta, de egyébként sem könnyíti meg a dolgát, mert nem túl okos. Innen szép fordítani.Akció-vígjátékot látunk, előre borítékolható, hogy végül minden jóra fordul (Coffee és Kareem nem is különböznek annyira…jééé), miközben a furcsa páros totálisan lezúzza a környéket. Merthogy akcióból tényleg nincs hiány, amihez a mindenre elszánt, ám kifejezetten idióta ellenfelek asszisztálnak. A cselekmény úgy üzen hadat a sztereotípiáknak, hogy rájuk erősít: a rendőrök úgy általában korruptak, a fiatal fekete férfiak számára pedig csak a bűnözés és a rapzene létezik, mint megélhetési lehetőség, ráadásul rettentően buták is stb. A túltolt PC korában, amikor mindenki háromszor meggondolja, amit mond, egyre több humoros alkotásban jeleni meg a görcsös igyekezet miatti elszólás, illetve az ellentétes hatásúnak szánt kendőzetlen őszinteség. Hát jó.A 46 éves Ed Helms (ki vicces alakításai mellett karakteres hangját számos animációban és reklámban is hallatja pl. Burger King) az a fajta szimpatikus fickó, akit a közönség jobban elismer, mint a szakma. Komolyabb szakmai sikert A hivatallal ért el (Screen Actors Guild, Gold Derby), drámai szerepekben valószínűleg ezt követően sem fogjuk látni. Ebben a moziban nem csak színészként, hanem producerként is jelen van. A Céges buli, A hivatal, a Központi hírszerzés és a Hivatali eltávozás mind azt jelzik, hogy ilyen minőségében is elsősorban a könnyedebb műfaj érdekli (a társa Mike Falbo, akivel közösen viszik a Pacific Electric céget). Kezdeti szakban karolta fel ezt a filmet, meglátva benne a potenciált, amiből aztán ennyit sikerült kihoznia.
A kanadai Michael Dowse legutóbbi rendezése az Übergáz (2019), míg a sztorit jegyző Shane Mack eddig csak rövidfilmeket csinált (ezeknek producere és rendezője is egyben, illetve Shane McCarthy néven kisebb-nagyobb produkciókban vett részt asszisztensként). A Golden Globe-, Primetime Emmy- és Oscar-jelölt Taraji P. Henson kakukktojásnak tűnhet, ám gyakran látni őt ilyen és hasonló szerepekben, két éve forgatta pl. a Bérgyilkos Maryt, amit ugyancsak a Netflixen tudunk megnézni.

A Coffee és Kareem Családi mozinak semmi estere sem nevezhető, mert ahhoz túlságosan trágár, véres és erőszakos, ráadásul rögtön egy szexjelenettel nyit, humora is ehhez mérten erős (máskor kifejezetten gyermekded). Minden hibájával együtt másfél órára teljesen kikapcsol, nem lesz klasszikus és jó eséllyel senki nem fog gyűjteni az extrákkal teletömött, fémdobozos, 4K változatra.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk A hét röhögései (327.)
Következő cikk Francis Ford Coppola 81