
Múltidézés
Basil Brown nevét a kétezres évekig csak a szűkebb szakma ismerhette, pedig az autodidakta régész olyan kincset talált a földben, amivel egy egész korszak történelmét írta újra. Az Ásatás szép film, minden elemét (színészi/operatőri munka, zene) áthatja a profizmus, pedig tényleg csak annyit látunk, hogy egy furcsa fickó hol egy gödörben, hol pedig azon kívül morog.
Edith Pretty (Carey Mulligan) a birtokán található középkori halmok feltárására megbízza az autodidakta régészt, Basil Brownt (Ralph Fiennes), aki kezdetben vonakodik a dologtól, de a bérezést meghallva végül kötélnek áll. 1938-at írunk, küszöbön áll a második világháború, a közeli légibázison már folyik a pilóták kiképzése és ki tudja, meddig dolgozhatnak zavartalanul ezen a területen. Brown magának való, konok fickó, aki a régészet és a csillagászat megszállottja, gyermeke nincs, csak egy végtelenül türelmes és megértő felesége. Edith egy ezredes özvegye, egyedül neveli a fiát, Robertet (Arcihe Barnes). Súlyos betegségét egyre nehezebben tudja környezet előtt titkolni, de mindenképpen szeretne valami nyomot hagyni maga után, megérni az ásatások végét és gondoskodni Robert jövőjéről.


Szerencsésnek mondhatom magam, két nyarat is végig dolgoztam régészeti ásatáson és bár szállt a por és elviselhetetlenül meleg volt, senkivel nem cseréltem volna. Azon túl, hogy egy nagyon jó és vidám társaság verődött össze, a közös munka, valamint annak célja és eredménye is örök emlék marad. A régésznő (sajnos már nincs köztünk) egyfolytában „pattogott” és ez a lelkesedés ugyanúgy átragadt ránk, mint a filmben, tudásával és tapasztalatával pedig mindannyiunk tiszteletét kivívta. Az érzés leírhatatlan, rengeteg bronzkori emléket találtunk a szelvényben (nem gödör!), melyeket egykoron emberek használtak a mindennapi élet során.
Az Ásatás az emberi oldalt is igyekszik megmutatni a legfontosabb mondanivalóját pedig annak a véletlen egybeesésnek köszönhetően fogalmazza meg, hogy a szigetország éppen a megmaradásáért indul küzdelemre. A földben talált kincsek, a múlt emlékei emlékeztet arra mindenkit, hogy tulajdonképpen kik is ők és miért harcolnak. A haza maga a történelem, az ott élő és élt emberek nyelve kultúrája, szokásai, hitvilága stb. Ha ezt nem ismerik, nincs miért harcolni, nincs miért élni és meghalni. Ez az összefüggés kimondatlanul is benne van a cselekményben, mint fő gondolat és az egyéni sorsok bemutatásán túl a páratlan lelet a közösség és tágabb értelemben az egész nemzet, az egész emberiség öröksége, kincse.
A klasszikus angol filmeket megidézve egy adott korszakot mutat be a tájjal, az emberekkel és az ő ügyes-bajos dolgaikkal együtt. Nem siet sehova, elmesél egy megtörtént esetet szépen eljátszva, fényképezve, vágva és megzenésítve. Az elszántságot, a kitartást, a tenni akarást ünnepli olyan emberek történetén keresztül, akik valamilyen nyomot akartak hagyni maguk után időt és fáradságot nem kímélve.


