Malcolm and Marie, amerikai romantikus dráma, 2021, rendező: Sam Levinson, forgatókönyv: Sam Levinson, szereplők: Zendaya, John David Washington, játékidő: 106 perc
Egy kapcsolat élveboncolása
Az Eufória sorozatot rendező- és író Sam Levinson a járvány alatt sem tétlenkedett, a két átvezető epizód mellett még egy kétszereplős kamaradarabot is prezentált, ráadásul mindezt a Netflixnek. A Malcolm és Marie az egyik első film, amely a pandémia idején készült. A forgatás 2020. június 17. és július 2. között Amerikai Írószövetség, az Amerikai Rendezők Céhe és a Screen Actors Guild jóváhagyásával zajlott. A szereplők és a stáb biztonsága érdekében a forgatás szigorú COVID-19 biztonsági előírásoknak kellett, hogy megfeleljen. Ezt leszámítva semmi felhajtás nem volt körülötte, a film szinte titokban készült.
A Malcolm és Marie legfőbb erénye- azon kívül, hogy 35 mm-re forgott-, hogy a figyelmet a szereplőkre és a dialógusokra fókuszálja, ráadásul utóbbiban tényleg erős 106 percet kapunk. Nagyon minimalista alkotás, erőteljes fekete-fehér képi világgal, aminek megteremtéséhez Sam a már állandó operatőrének számító, rendkívül tehetséges Rév Marcellt (Fehér isten, Jupiter Holdja) is magával vitte.
Malcolm (John David Washington), a pályája elején lévő fiatal rendező filmjének bemutatóját követően késő éjjel érkezik haza barátnőjével, Marie-vel (Zendaya), hogy kettesben is megünnepeljék a sikert. A srác felpörgött állapotban és picit ittasan tényleg semmi mást nem szeretne, csak ünnepelni, főként saját magát. És itt kezdődnek a bajok. A köszönőbeszédében ugyanis elfelejtette megemlíteni barátnőjét, akinek – legalábbis Marie szerint – , az egész film sikerét köszönheti. Ez a konfliktus adja a történet keretét. Szóval van a klasszikus mi-a-baj-semmi szituáció, amit ha elég kitartóan feszegetünk, tízből kilencszer aknamezőre futunk. Már az ötödik percben elkezdődik a számonkérés, először Marie részéről, majd a női hiszti dominanciaharccá fejlődik tovább. A felszínt kapargatva ásnak egyre mélyebbre egymás lelkében és múltjában, hogy minden csontvázat előrángassanak. A szeretet sokszor fojtogató is tud lenni. Ekkora indulatok és ennyire ambivalens érzések pedig csak a nagy szerelmekben léteznek. Féltékenység, irigység, szeretet, gyűlölet és az egymástól való függés nagyon széles skáláján mozog a film. Kétségtelen, hogy Marie az, aki belerondít a tökéletes pillanatokba. Egyre nagyobbat rúgnak egymás egojába, verbális pusztítást végezve ezzel, miközben a szeretlek legalább annyiszor hangzik el, mint a gyűlöllek. A szereplők életkorát tekintve nem beszélhetünk több évtizedes kapcsolatról, a mindössze 23 éves Zendaya viszont tényleg szépen hozza azt a nőtípust, akitől a férfiak többsége menekül, mégis csak nehezen tud elhagyni. Zendaya (23) és John David Washington (35) között a korkülönbség 12 év. Ez okozott is némi problémát a színésznőnek, akinek valódi tehetségét a kora miatt sokan megkérdőjelezték.
Pedig ez egyértelműen Zendaya filmje, aki tényleg kifogástalanul alakítja a neurotikus és labilis személyiséggel bíró Marie-t. A szereplők egymásnak tartanak tükröt, miközben érzelmi tartalékaikat is élvezettel falják fel. Philip K. Dick írta egyszer: “Nem az a gond a tükörképpel, hogy nem valós, hanem hogy fordított.”
Időközben végre megjelenik az első cikk Malcolm filmjéről, ami egy kicsit kizökkenti őket és a nézőket is az alapproblémából. Ennek valahol örülünk is, mert picit azt éreztem, kezdik túltolni a veszekedéseket, az évődéseket és igen, tudjuk, hogy két ölelés sosem lehet ugyanolyan erős, de ezt mondjuk úgy a kilencvenedik percnél szerintem mindenki megértette. Gyakorlatilag ugyanaz folytatódik, ami eddig, csak a filmkritika lesz a konfliktus alapja. A történet szerint Malcolm filmje az LA Times egy női filmkritikusától nem túl pozitív véleményt kapott. Ez egyesek szerint utalás a rendező részéről, akinek korábbi filmjét, a Gyilkos nemzedéket (Assassination Nation-t) Katie Walsh, az LA Times publicistája, negatív kritikával illette.
John David Washington és filmbéli neve, Malcolm több szempontból is érdekes lehet. Édesapja ugyanis nem más, mint Denzel Washington, aki az 1992-es Malcolm X című moziban a címszereplőt alakította. A filmben egyébként az akkor mindössze nyolc éves John David Washington is szerepelt. Ezenkívül van egy testvére, Malcolm, akit apjuk fent említett szerepéről neveztek el.
A Malcolm és Marie kiváló iskolapéldája annak, hogy a mozikat megbénító helyzet ellenére is lehet egészen kiváló filmet alkotni. Aki a Nem félünk a farkastól szintű kamaradrámára számít, az talán csalódni fog és néhol talán soknak érezzük azt a 106 percnyi civakodást, viszont jó tudni, hogy egy film vizuális trükkök és technikai bravúrok nélkül (bár Rév Marcell operatőri munkája az) is le tudja kötni a figyelmünket, még ha ehhez egy világjárvány kellett is.