
Sorsügynökség
Az írói álmokat dédelgető fiatal lány egy jónevű irodalmi ügynökségnél kap állás, ahol J. D. Salinger rajongóinak leveleire kell válaszolnia. Bár csak egy évről van szó, a ma szabadúszó újságíróként tevékenykedő Joanna Rakoff számára életre szóló élményt jelentett, nem csoda, hogy 2012-ben megírta azt a regényét, amiből ez a film forgott. Őt egyébként Andie McDovell lánya alakítja, akire a tánc után színésznőként is fényes karrier vár.
Ha egy tehetséges amerikai fiatal valamit el akar érni az életben, akkor New Yorkba megy, ha pedig politikai karriert akar csinálni, leginkább Washingtonba. Joanna (Margaret Qualley) író szeretne lenni, ezért úgy dönt, tanulmányait szüneteltetve eltölt egy kis időt a Nagy Almában, hogy inspirálódjon. Barátnőjénél és annak vőlegényénél húzza meg magát, szerelmét Karlt (Hamza Haq) pedig kész tények elé állítja.
Főnöke, Margaret (Sigourney Weaver) nagy név a szakmában, ehhez mérten nem az a könnyen barátkozós típus. A kilencvenes évek közepén járunk, ám a régimódi főnöknő nem hisz az egyre inkább elterjedő személyi számítógépekben, az internetben és úgy általában a modern dolgokban, amitől az egész helységnek olyan hangulata van, mintha megrekedtek volna valahol a húszas években.
Joanna és Margaret viszonya megváltozik az idők során, mind a ketten kapacitálnak a másik jelenlétéből és elismerik a másik kvalitásait. A filmet már most sokan hasonlítják Az ördög Pradát viselhez (2006) és bár a fordulatok többsége valóban megegyezik, a legalapvetőbb különbség, hogy környezet sokkal inkább támogató. Senki nem irigy, éppen ellenkezőleg, a kollégák kifejezetten kedvesek és barátságosak. És igen, van egy régimódi, rideg és távolságtartó főnök, de nem is az a dolga, hogy első nap lepacsizzon egy gyakornokkal. Egyáltalán nem ad lehetetlennek tűnő feladatokat, nem szívatja szándékosan az asszisztensét, még ha meg is van benne a nekem is végig kellett csinálnom ezt és én is arról álmodtam, hogy híres író leszek érzés, akkor sem tolja rá ezt direktben Joannára, legfeljebb finom utalásokat tesz. Valószínűleg nem a lány az első és utolsó, akit kitanít és akiben meglátja a lehetséges utódját, majd lelép, így valahol érthető a viselkedése.
Ami vegyes érzéseket váltott ki belőlem, a levélírók megjelenítése, akik hol kibeszélnek a kamerába, hol pedig Joanna előtt jelennek meg. Nem feltétlenül baj, hogy néhányukat jobban megismerjük, ezáltal egy kicsit jobban megértjük az író-olvasó viszony mibenlétét, de valahogy ez a megoldás nem igazán illik bele a film egészébe, nem megy annak stílusához.
Az Egy évem Salingerrel úgy tud megmaradni a könnyed szórakoztatás mezején, hogy közben a szenvedélyről, az álmok megvalósításáról és az akadályok leküzdéséről szól. A főszereplő az alkotó ember, a művész, ahol Salinger közvetett vagy közvetlen jelenléte (az arcát soha nem láthatjuk) és New York városa jelentik az élményeket, az inspirációt, de Margaretet sem szabad kihagyni a sorból. Ugyan csak egy évről van szó, de enélkül Joanna Rakoff ma talán nem írna olyan sajtóorgánumokba, mint a New York Times, a Los Angeles Times vagy a Vogue és talán nem kapta volna meg első regényéért a Goldberg-díjat, a másodikból pedig nem születhetett volna meg ez a film.


