
Rendőrvicc: A film
Az év francia vígjátékaként reklámozott 30 nap maximumnak csak árt, ha az ember előtte látta a trailert. Vannak poénok, amiknek nélküle biztos több az esélye nevettetni és így is akad egy nem lelőtt, de működő sírva röhögés, ám ha rendőrökön akarunk nevetgélni, akkor bizonyára Frank Drebin és a kadétok az akadémiáról jóval hamarabb előkerülnek majd. Meg persze a francia honfitársak egy szebb időszakból…
Pedig ha valakik, hát a franciák aztán tényleg értenek ahhoz, hogy csináljanak olyan akció/krimi/kém vígjátékokat, amiket még évtizedek múlva is emlegetnek. Elég csak gondolnunk Belmondóra, a Magas szőke férfikre, a Marhakonzerv-akcióra; a Tökös, a török…-re, vagy a régi Taxikra (a mai átlagszínvonalhoz és az 5-höz képest még akár a 4-re is), esetleg ott a Pofa be!, mint éppen ide tehető. Nem hiába lettek ezek klasszikusok és mikor ilyen elődök mellé tesszük a 30 nap maximumot, akkor úgy is érezni egy Mont Blanc-nyi különbséget, hogy a csak kaszkadőrileg jó Taxi 5 mélységébe azért közel se esünk.
A fenti klasszikusokat végignézve azzal egyáltalán nem probléma, hogy a figurák inkább rajzfilmesek, mint hús-vérek, mert ilyen szélsőségesen eltúlzott alakok bőven voltak máshol is. De emlékezetes szövegeknek már híján vagyunk, a kémia is tök átlagos, így mikor egy rendőrvicc, vagy egy slapstick sablon elevenednek meg, azokat nem fogjuk ehhez a filmhez kötni. Három poént igen, és ez hárommal több, mint amit a Taxi 5 felmutatott, meg persze az alapszituáció is könnyen beazonosítható alkotássá tenné manapság, ha 25 éve jött volna ki és nagyot ment volna VHS-en. „Tudod, azt a franciát keresem, ahol a balfék zsaru megváltozik, mert 30 napot jósolnak neki és emiatt már nem fél hősködni… melyik is volt az?”
Ilyen pl. az orvos és a főfelügyelő (bár Gibert-nél még így is kompetensebb – mondjuk, ki nem?), de ők túl kevés időt kapnak ahhoz, hogy idegesítsenek. A rivális rendőrpáros már sokkal inkább, Philippe Lacheau és Julien Arruti párosa fogja igazán megtizedelni a film nézőit. Utóbbira egyszerűen semmi mentség nincs (a színész okés, a karakter…ácsi ő karakter? neeee, ne sározzuk be ezt a szót… szóval a színész okés, a papagáj, akit játszik, az már nem), míg Lacheau durván túltolt nyomuló alfahímjénél viszont a fixen nevetős pillanattal bejön egy olyan szál, ami utána már jó irányba tereli a hátralévő időre. Pont a legjobbkor, mert ha végig kitartott volna úgy, ahogy indult, most nem lennék ilyen pozitív.
A gyengébb poénok sokszor azért azok, mert feszegetnek egy határt, sokaknál biztos át is lépik azt. Szerencsére nem ezektől hemzseg a másfélóra, de ez az ingadozás se tesz jót az egységes színvonalnak. Technikai fronton semmi emlékezeteset nem kapunk, ami annyiban jó, hogy semmi se kirívóan rossz, tisztességes iparosmunka, a film egészébe igazából passzol. Elvégre a film egésze olyan, hogy 1 hét után aligha dereng majd belőle valami a három már említett pontján kívül… amiből tényleg mennyire kár, hogy az előzetes elsütött kettőt is.
Szóval ide tesszük, de csak óvatosan megnézni:
A 30 nap maximum egy egyszernézős, mozit nem igénylő ártatlan darab, ami simán csak nem tud kiszakadni a középszerűségéből. Van néhány erénye, de az összességben nagy semmilyensége azokra is kihat. Nem katasztrofális, ám a klasszikusoktól fájóan lemarad, pedig az alapszituációja adta volna magát. Ha mindenképp műfajkeverékű, európai vígjátékot akarunk mostanában nézni, akkor a Jönsson bandának adjunk inkább esélyt. Lehet sok benne az indokolatlan finn törióra és a játékideje vagy 20-25 perccel hosszabb a kelleténél, de egységesebb és kedvesebb mosollyal jövünk ki majd a teremből, mint amit a 30 nap meh élménye ad. Pláne akkor, ha szerettük a klasszikus Olsen bandák hangulatát.


