
Túladagolt rendszerhiba
Az Eltörölni Frankot címadó főszereplője lázadó hangvételű dalszövegein keresztül int be a rendszernek, azonban a rendszer maga alá gyűri őt, mi meg csak nézünk, hogy akkor most mi van. A zömében pszichiátrián, a pártállami időkben játszódó történetből leginkább az egészet összefogó cselekmény hiányzik, miközben a fényképezés, a jelmezek, a díszletek, a vágás és a zene tulajdonképpen rendben vannak.
1983-at írunk, Frank (Fuchs Benjámin) egy punkzenekar énekes frontembere, akit rendszerkritikus dalszövegei miatt annyira nem szívlelnek az elvtársak. A srác egyébként az underground világ egyik ünnepelt figurája, bár idővel kiderül, hogy a színpadon kívül nem túl aktív, értelmiségi körökben pedig kifejezetten feszélyezve érzi magát. Egy nap úgy dönt, hogy barátnője segítségével bevonul a pszichiátria nyílt osztályára, ahol kvázi szabadon jár-kel. Apja magas tisztséget tölt be a diktatúrában, de nem igazán tartják a kapcsolatot, nincsenek jó véleménnyel egymásról és ennek megfelelően nem is kivételeznek a fiával. Frank Nyugatra készül és úgy tűnik, a pszichiátrián mintha csak kibekkelni akarná a hátralévő időt, amíg sikerül elintézni a papírmunkát. Ehhez képest újra és újra megtalálják egymást az elvtársakkal és nem kérdés, ki az erősebb. Mikor nem hajol meg a „kérés” előtt, mely szerint finomítson a dalszövegein, a rendszer egyszerűen bedarálja és a fiatalok szócsövéből zombit csinál. 
Egy 1983-ban játszódó film esetében nem tudok elvonatkoztatni attól, hogy a hetvenes években születtem. Oké, voltam kisdobos és úttörő is, énekeltem az Internacionálét, de gyerekkorom nem rettegéssel telt és annyira nem jött senkiért éjszaka a lefüggönyözött nagy fekete autó, hogy 1984-ben a jugoszláv tengerparton nyaraltam, amit Bulgária, Olaszország és Görögország követett. Modern Talkingot, Depeche Mode-ot és Pet Shop Boys-ot hallgattunk, volt walkman-em, a videón Bruce Lee és Schwarzenegger filmeket néztünk (természetesen a mára ikonikussá vált béna hangalámondással), Matcbox-szal játszottunk és apámék vállalati üdülőjében az osztrák adót néztük. Nagyapámmal bejártuk az egész országot és néhány helytől eltekintve mindenhol lehetett fényképezni és szabadon mozogni (mint ahogy ma is). 
Az Eltörölni Frankot részletmegoldásait tekintve egész szórakoztató, azonban hiányzik az igazi cselekmény, a következetesség és az igazi főhős, aki – fontos – érzelmeket és gondolatokat közvetít. Amit látunk, annak a Szemelvények a kommunizmusból címet adnám, mert az egész olyan, mintha a különböző történetekből, visszaemlékezésekből egy ember sorsán keresztül akarna egy egész korszakot bemutatni, de ehhez nem rendelkezne egy átfogó koncepcióval.



