
A remény rabnői
Hogir Hirori kurd származású svéd rendező egy trilógiát készített a népét ért atrocitásokról, melynek a Sabaya az utolsó darabja. A helyszín egy Szíriában található menekülttábor, ahonnan önkéntesek egy csoportja halált megvető bátorsággal próbálja megszöktetni a szexrabszolgának elhurcolt fiatal lányokat, akikről a családjuk éve óta nem hallott.
A kurdok 46 millióan vannak, ezzel ők a legnagyobb népcsoport, akik nem rendelkeznek saját országgal. Zömük Irán (7,6 M), Irak (6,5 M), Szíria (2,22 M) és Törökország (25,5 M) területén (Kurdisztán) él, a maradék a világ számos pontján, még Magyarországon is (149-en KSH). A Közel-Kelet egyik legősibb népe, több, mint 4 ezer éve élnek ezen a területen. Bár autonómiához és függetlenségükhöz való jogukat 100 éve nemzetközileg is elismerték, ezen törekvéseik kudarcot vallottak. Lakóhelyükön a kurdok puszta létezését sem ismerik el, a tankönyvekből, lexikonokból, földrajzi atlaszokból törölték őket, nyelvüket betiltották, falvaikat lerombolták és erőszakkal a városokba költöztették őket, hogy asszimilálódjanak. Vezetőiket kivégzik, a lakosságot pedig szisztematikusan irtják (pl. vegyi fegyverekkel). Hivatali pozíciókat nem tölthetnek be, rendőrnek, katonának nem jelentkezhetnek, a Kurd Munkáspártot pedig terrorszervezetként tartják számon. A kurdok az Iszlám Állam elleni harcból bátran kivették a részük, de a térség törékeny békéjének fenntartása érdekében még a korábbi szövetségeseik is kihátráltak mögülük.
A Sabaya szereplői a jezidik, az iraki Szindzsár hegység körül élő, kurd nemzetiségű vallási kisebbség. Kevés kivétellel az északi kurd nyelvjárást beszélik. A jezidizmus az ősi közel-, illetve közép-keleti vallások elemeit ötvöző, monoteista vallás négyezer éves gyökerekkel. Hitükre nagyon erősen hatott a korai iszlám egyik irányzata is. A siita iszlám alapelveit elfogadó vallásokat tartják rokonnak, emiatt elsősorban a szélsőséges iszlám felekezetek üldözik őket.
A helyszín az északkelet-szíriai al-Hol menekülttábor, ami az egyik legveszélyesebb ilyen tábor és ahol a kurd fegyveres erők az Iszlám Állam 73 ezer harcosát őrzik. Az Iszlám Állam harcosai a jezidik ellen népirtást követtek el, a nőket szexrabszolgának hurcolták el, őket nevezik sabayának, akik közül ma is többen a tábor lakói. Ebben a svéd dokumentumfilm azt mutatja be, ahogy önkéntesek egy csoportja kockázatos éjszakai akciókkal egyesével próbálja őket kiszabadítani és visszajuttatni a családjukhoz.
A táborban és a táborba vezető úton áldatlan állapotok uralkodnak, korlátozott a víz, az élelem és az egészségügyi szolgáltatások, a segélyszervezetek vérhasról és más betegségekről számoltak be, sok gyerek hal meg kihűlés következtében. Minden naposak az erőszakos incidensek és a gyilkosságok is.
Az önkéntesek tulajdonképpen egy család és segítőik, férj, feleség, gyerekek, rokonok, akik a kiszöktetett lányokat egy időre magukhoz veszik. A traumatizált nőket (van köztük 7 éves is, akit 1 éves korában raboltak el és nem is beszél, csak arabul), akik borzasztó történeteket mesélnek, fokozatosan szoktatják vissza a szabadsághoz, majd amikor biztonságossá válik a kapcsolatfelvétel a családdal vagy az életben maradt hozzátartozókkal, létrejön az egyesítés. Ezt némileg megnehezíti, hogy sokukat Irakból, hurcolták el, illetve sokuknak gyermeke született az Iszlám Állam katonáitól, akit nem vihetnek magukkal, mert azzal mindenki életét kockáztatnák. Az Iszlám Állam szökött harcosai felgyújtják a megélhetést biztosító földeket, ezzel demoralizálják a segítőket, illetve próbálják ellenük fordítani a helyieket.
Hogir Hirori iraki születésű, Svédországban élő kurd dokumentumfilmes a jazidi kisebbség ellen elkövetett népirtást bemutató trilógiájának (The Girl Who Saved My Life – 2016, A hatástalanító – 2017, utóbbit a BIDF-en 2019-ben nálunk is bemutatták) lezáró darabjaként készítette el a Sabayát, melynek írója, rendezője, operatőre és vágója is egyben. Kamerájával csak követi az eseményeket, nem kérdez és nem avatkozik be. Megmutat, elgondolkodtat, de nem ítélkezik, nem mond véleményt, a nézőre bízza a látottak, hallottak értékelését. Nem kétség, fontos munkát végez, mint ahogy az sem, hogy az életét kockáztatja.
Dokumentumfilmek ritkán jutnak el moziba, általában csak fesztiválokon találkozhatunk velük, pedig a látottak befogadása nagy vásznon még intenzívebb, még felkavaróbb. Tény, moziba elsősorban szórakozni járunk, akit érdekel a térség jelenlegi helyzete, a közel-keleti állapotok és történések, ne hagyja ki.


