Szellemirtók – Az örökség – kritika


szellemirtok orokseg 3Szellemirtók – Az örökség (Ghostbusters: Afterlife), rendezte: Jason Reitman, szereplők: Paul Rudd, Finn Wolfhard, Mckenna Grace, Carrie Coon, amerikai akció-vígjáték, 124 perc, 2021., 12 éven aluliaknak nem ajánlott!  

Te kit hívnál?

New Yorkot elhagyva, egy álmos kisvárosba költöznek a szellemek, hogy néhány gyerek és a nyári iskola tanára visszazavarja őket oda, ahova valók: a túlvilágra. A Szellemirtók – Örökség egyszerre friss és hagyománytisztelő, valahogy így kellett volna ezt 2016-ban is csinálni.

Mikor nagyapa szívrohamban meghal, lánya a két unokával Summerville-be utazik az örökség reményében. Ő azonban nem hagyott maga után semmit, csak adósságot, így a család azon kapja magát, hogy a kifizetetlen számlák miatt már nincs hova visszamennie, a maradás az egyetlen létező megoldás.  Mi persze a nyitójelenetben mást is látunk, ami talán magyarázatot ad arra, hogy nagyapát miért is tartják az itteniek magának való, bogaras figurának. Amíg anya (Carrie CoonA fészek) megpróbál egyenesbe jönni, a tudóspalánta Phoebe (McKenna Grace – Az ifjú Sheldon) nyári iskolába jár, Trevor (Finn Wolfhard – Stranger Things) pedig a helyi gyorsétteremben keres munkát.szellemirtok orokseg 1A helyiek már megszokták a rendszeres földrengéseket, azokra azonban semmilyen észszerű magyarázat nem létezik. Az örökségül hagyott farm furcsa dolgai és Summerville történelme arra utalnak, hogy a választ a természetfelettiben kell keresni. Phoebe, Trevor és újdonsült barátaik, valamint a nyári iskola tanára, Mr. Grooberson (Paul Rudd) a titok nyomába erednek, hogy az előre meghirdetett világvége érdeklődés hiányában elmaradjon. Az úton a négyszeres Oscar-jelölt Jason Reitman terelgeti őket, aki történetesen Ivan Reitman, a Szellemirtók (1984) és a Szellemirtók 2. (1989) rendezőjének fia.szellemirtok oroksegA hetvenes években születtem és az utóbbi időben tehetetlenül szemlélem, ahogy az érzelmeimre hatva családos kenyérkeresőként mindenki a pénzemet akarja. Valahol megértem őket és nincs bennem harag, amiért a profitra éhező nagy cégek fiatal marketingese úgy gondolja, hozzuk vissza apunak a gyerekkorát, hátha akkor mélyebben a zsebébe nyúl. Ha régen valóban jobb volt minden, akkor csináljuk meg neki azt a „régen”-t, ültessük fel a nosztalgiavonatra, ha kell, családostól.
A Szellemirtók ma már történelem, örök darab, ami hatással volt egy egész generációra. A kor egyik nagy komédiása a saját családja történetéből merített ötletet és addig próbálkozott, amíg finanszírozóra nem talált, na meg persze egy tehetséges és a lehetetlent nem ismerő filmes csapatra. Ez a film még szívvel és lélekkel készült, amibe mindenki beleadott mindent. Mi csak öt évvel később, 1989-ben láthattuk, de soha ne érjen minket ennél nagyobb veszteség az életben.szellemirtok orokseg 22016-ban valaki úgy gondolta, itt az ideje leporolni és leforgatott egy borzalmat, ami hál istennek egyre ritkábban tér vissza rémálmaimban. A magára minden bizonnyal rendkívül büszke ötletgazda egy apró, ám annál fontosabb dolgot hagyott csak figyelmen kívül: vannak filmek, amiket nem azért forgatnak le csupa férfival, mert éppen az a divat, hanem azért, mert úgy jó. Magamnak némileg ellentmondva gyorsan hozzátenném, hogy a 2016-os Szellemirtók mindenhogy rossz lett volna. Se afroamerikaiakkal, se csillámpónikkal, se sehogy. Úgy gondolom, ha valaki a pénzemre hajt, akkor tegye oda magát rendesen, idézze fel a gyerekkoromat és ne csessze el azt. És akkor elérkezünk 2021-hez, amikor is megint kapunk egy Szellemirtókat, ezúttal azonban csupa gyerekkel. Hogy mi van? Ezek soha nem tanulnak a hibáikból? Örömmel jelentem, de igen. Megkönnyeztem a filmet és ha nem is élveztem minden egyes percét, végre újra gyereknek éreztem magam és az Afterlife-ot örökségnek fordító illetékesnek is megbocsátottam, mert igen, ez végre egy méltó örökség, így kell ezt csinálni.

A Szellemirtók – Az örökség gyerekekkel operál, de nem azért, mert a gyerekek cukik és azokkal mindent el lehet adni. Miért ne érdekelhetne egy lányt a tudomány vagy egy szemüveges ázsiai kisfiút a filmkészítés? A gyerekek sokfélék, övéké a jövő és ha összefognak, csodákra képesek. Jó példával járnak elöl, elűzik a szellemeket vagy beszólnak a teszetosza felnőtteknek a klímacsúcson. Mást vártam, talán kicsit többet is, de mindenképpen értékelendő, hogy ebben a filmben újra látszik a szív és a lélek és az, hogy egyszerre próbál idős és fiatal kedvében járni, de nem tolakodó módon, diszkréten lovagolja meg a trendeket. Nem lesz klasszikus, nem fogjuk emlegetni 35 év múlva (én már lehet, hogy mást sem), de szívesen gondolunk vissza rá és vesszük elő, ha éppen úgy tartja kedvünk. 85

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Elden Ring – bétateszt
Következő cikk Megérkezett a Pam & Tommy előzetese, előkerül a pikáns házivideó