Halál a Níluson (Death on the Nile), rendező: Kenneth Branagh, forgatókönyv: Michael Green, szereplők: Kenneth Branagh, Gal Gadot, Armie Hammer, Emma Mackey, Rose Leslie, Sophie Okonedo, Adam Garcia. Amerikai krimi-dráma, 127 perc, 2022. (16)
Halál az Agatha Christie adaptációkra
Kenneth Branagh folytatta az Agatha Christie feldolgozások sorát, a Halál a Níluson jobb, mint a Gyilkosság az Orient Expresszen volt, de még így is rossz szájízt hagy maga után. Branagh krimije okés darab, azonban pont a zsánertől várt fordulatosság maradt el, helyette kaptunk felesleges történetszálakat és egy roppant bugyuta szerelemallegóriát. Innen is üzenem az író-rendezőnek, hogy attól még, hogy folyton-folyvást hangoztatjuk egy filmben a szerelem szót, még nem lesz mélyebb a dráma, cserébe viszont komolytalanná válik a narratíva. Azt a Poirot-bajszot (és a hozzá kapott háttérsztorit) meg hagyjuk is.
Sokan Agatha Christie krimi regényein nevelkedtek, ezekből tanultak meg olvasni, vagy éppen ezeken keresztül barátkoztak meg a ponyvairodalom műfajaival. A krimi királynőjének könyvei a mai napig óriási népszerűségnek örvendenek, ezért nem véletlen, hogy Hollywood időről-időre előveszi e detektívtörténeteket. Mindegyik kicsit más, mindegyik egyedi, mégis összeköti őket az írónő, a csavaros történetek és a detektív személye. Hercule Poirot karaktere mára alighanem összeforrt tévés megformálójával, David Suchet nevével. Így az újabb feldolgozásokkal mindig nehezebb dolguk van a készítőknek, hisz Suchet örökségét nem viheti tovább bárki.

Poirot ebben a kalandban épp szabadságát tölti, de meghívást kap egy szerelmes pár, Linnet (Gal Gadot) és Simon (Armie Hammer) esküvőjére és nászútjára. Csakhogy az egyiptomi kéjutazás váratlan fordulatot vesz, mikor – spoiler – valakit meggyilkolnak a Níluson úszkáló hajón. Ekkor Poirotnak versenyt kell futnia az idővel, hogy megtalálja a gyilkost, mielőtt áldozatot szedne.


Tehát, az alkotást a settingje – ami tényleg káprázatos – és a hangulata menti meg a középszerűségtől, de azt nem mondom, hogy a vetítés után egy héttel bármire is emlékezni fogunk a látottakból.
Zárszóként pedig következzék egy tanács az író-rendezőnek. Legközelebb csak úgy poroljon le egy ikonikus krimiregényt, ha van róla bármi mondanivalója, különben nem sok értelmét látom. Branagh inkább maradjon a kis költségvetésű szerzői filmeknél, azok legalább mennek neki.




