
Halál rendelésre
François Ozon Cannes-ban bemutatkozó, Arany Pálmára jelölt filmje a kegyes halál kérdését járja körbe egy korántsem felhőtlen apa-lánya kapcsolat bemutatásán keresztül. Vajon teljesül az utolsó kívánság és mindenki megnyugtatására a végén elhangzik a Minden rendben ment vagy a terv kudarcba fullad? Nehéz, gondolatébresztő film a még mindig gyönyörű Sophie Marceau-val.
A dúsgazdag gyártulajdonos és műgyűjtő André Bernheim (André Bernheim) agyvérzés következtében fél oldalára lebénul és bár a 85 éves férfi állapota a gondos és szakszerű kezelésnek köszönhetően fokozatosan javul, mégis azt kéri lányától, Emmanuéle-től (Sophie Marceau), hogy asszisztáljon a halálához.
Elég hamar rájövünk, hogy André egy nehéz természetű ember, aki nem tűri az ellentmondást, apának és férjnek is meglehetősen pocsék, amire a múltbeli történetek felidézése is ráerősít. Itt elsősorban nem arról van szó, hogy nem akar mások terhére lenni, hiszen kellően önelégült ahhoz, hogy sokkal inkább saját maga számára kellemetlen ennyire tehetetlennek látni magát, a méltósággal való megöregedés, a tények elfogadása bizony nem az erőssége. 

François Ozon filmje Emmanuéle Bernheim regényén alapul, vagyis amit látunk, egy megtörtént eset, valakinek a személyes története, melyen keresztül fontos kérdéseket boncolgat a rendező. Az élethez és halálhoz való viszonyulást rengeteg minden befolyásolta és befolyásolja mind az egyénben, mind pedig a társadalomban. Jelen esetben kérdésként merül fel, hogy szülőként mennyire önző vagy nem önző dolog ilyet kérni a gyermekünktől és ebből a megközelítésből bontja ki, bontja tovább a dolgokat és bár általános jogi, morális stb. problémák és kérdések merülnek fel, ez csak egyfajta nézőpont a sok közül. Mivel Ozon nem a dolog kényelmetlenségét, hanem érdekességét ragadja meg, nem feszengünk a nézése közben, nem annyira lelombozó, lehangoló az élmény.


