Taito Milestones – játékteszt


TMC final

Fejlesztő: Taito, Hamster, Kiadó: ININ Games; Platform: Nintendo Switch

Leginkább csak az öreg motorosoknak lesz érdekes a Taito Milestones, amely a japán cég siker felé vezető útját mutatja meg néhány őskövülettel.

Manapság ha feltűnik egy újabb retro gyűjtemény, akkor az ember kicsit felvont szemöldökkel kezdi méregetni, hogy netán nem egy újabb lehúzásba próbálják belerángatni. Ez a gyanú nagyjából azonban addig tart, amíg meg nem látunk egy számunkra kedves címet a repertoárban és onnantól az ez irányú vágy átveszi az irányítást. Valahogy így volt most a Taito Milestones esetében is részemről. A Qix (a területfoglalós játékok ősatyja) régi nagy kedvenc volt, persze hozzám eleve egy klón, vagyis a dosos Xonix képében jutott el anno. Rengeteget toltam még monochrome Hercules monitoron a suliban számtech órán.

Szóval ez az egyetlen cím elég is volt, hogy beleugorjak a tesztelésbe, a másik 9 játékot meg se néztem igazán. Pedig ha megtettem volna, feltűnhetett volna, hogy sehol sincs egy sem az olyan klasszikusok közül, mint az Arkanoid, a Space Invaders, a Puzzle Bobble, a Rastan Saga, a Rainbow Islands, a Chase H.Q., vagy éppen az Operation Wolf. Mikor azért kicsit jobban átböngésztem a játékhoz mellékelt leírást, kiderült hogy ez a gyűjtemény épp annak állít emléket, hogy milyen első mérföldköveken keresztül vezetett az út a japán cég felemelkedéséhez, amikortól kezdve a játéktermek egyik legfényesebb csillagává avanzsáltak.

TMC Wild Western 03 1

A teljes választék így néz ki: Space Seeker (1981), QIX (1981), Front Line (1982), Wild Western (1982), Alpine Ski (1982), Elevator Action (1983), Chack’n Pop (1983), The Fairyland Story (1985), Halley’s Comet (1986), The Ninja Warriors (1987). Ne szégyelld magad kedves olvasó ha netán egyet sem ismersz közülük, mert ezek valóban nem a legismertebb Taito címek. Ez persze nem azt jelenti, hogy rosszabbak volnának a korszak hasonló címeitől, sőt nagyon is felismerhető egy-egy motívum vagy stílus, ami később a sztár játékokban visszaköszönt.

1650361688 Taito Milestones – Test Nobody said they were classics

A Front Line lövöldéje például a későbbi Commandora vagy Rambora emlékeztet erősen, az Elevator Action ajtói talán az Impossible Mission készítőit ihlethették meg, ahogy a Wild Western vadnyugati vonatos üldözése meg sokkal később a North and South alkotóit, míg a The Fairyland Story egyértelműen a The NewZealand Story  előfutára (de az Alpine Ski vagy a Halley’s Comet sem tér el sokban a kor egyéb hasonszőrű játékaitól). A gyűjtemény egyik ékköve azonban a The Ninja Warriors, amely ‘87-es  megjelenésével már egy sokkal szebb grafikai világot vonultat fel, de maga a játék gyakorlatilag kb. a rivális Konami Green Beretjénet egyfajta klónja.

Nehéz értékelni a Taito Milestones gyűjteményét, de muszáj a realitás talaján maradni. Amellett, hogy abszolút minőségi, korhű portokat kapunk (a munkát a Hamster, vagyis az Arcade Archives sorozat fejlesztői végezték), sajnos a játékok többsége rosszul öregedett. Ehhez hozzájön, hogy sajnos a keretprogram kezelhetősége sincs a topon, valamint hogy a játékokhoz szinte semmilyen extrát nem kapunk (nincs így készült filmecske, sztorik, borítók, stb. – vagy bármi olyan anyag, amit szívesen nézegetne az, aki értékelni tudja ezeket a muzeális darabokat). Mindehhez mérten a 40 eurós ár horrorisztikusan sok, tekintve hogy az elmúlt években számtalan helyen elérhettük már ugyanezeket a játékokat. Szóval azt tudom mondani, hogy csak óvatosan (én azért megyek és csapatok még egy kört a Qix-ben).

10 5

Legutóbb ezt teszteltük:

Postal 4: No Regerts – játékteszt

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Bergman szigete - kritika
Következő cikk Arany - kritika