Q.U.B.E. 10th Anniversary – játékteszt


qubetitle

Fejlesztő,Kiadó: Toxic Games; Platform: PC, PS4, PS5, Xbox Series X|S, Nintendo Switch

Bűvös kockákkal operál a Q.U.B.E. 10th Anniversary, de nem úgy ahogy ez alapján elsőre gondolnád.

Rengeteg remaster, remake érkezik mostanában, lassan nehéz már önismétlés nélkül arról beszélni, hogy kell-e ez a videojátékiparnak. Ugyanakkor mindig örömteli, amikor olyan felújítás kerül az ember kezei közé, amit bizony érdemes volt elkészíteni. A Q.U.B.E. 10th Anniversary is ilyen, mint a címe elárulja már egy évtizede, hogy az első változatát kipróbálhattuk.

Akkoriban három végzős egyetemista ütötte össze a játékot, amelyet az Indie Funds támogatásával sikerült tető alá hozni (a szervezetet egyébiránt olyan indie sikerek alkotói hozták létre, mint a Braid, a World of Goo, vagy a FlOw – vagyis akik értik, ismerik az ilyen helyzetet). A projekt sikeres lett a maga nevében, de azért nem durrant akkorát mint a Portal, amihez alapjában mindenki hasonlította és az értékelések is szerényebbek lettek.

A hasonlat nem ördögtől való, de azért koránt sem lenne igaz, ha egyszerű koppintásként aposztrofálnánk. Ugyanúgy first person a nézet és hasonlóképp logikai feladványokat kell megoldanunk, de nyoma sincs a térkapuknak. Ellenben vannak mindenféle színes kockák, eltérő tulajdonságokkal, amelyeket a spéci kesztyűnkkel tudunk működésre bírni. A piros növekedni és összemenni képes, a sárgából lépcsőt építhetünk, a kék feldob a magasba, a zöld pedig kinő a talajból egy egységnyit.

Persze messze nem ennyi a játék, hiszen hamar bejönnek a képletbe olyan dolgok, mint a gravitáció, a szobák X és Y tengely mentén való forgathatósága, óriás mágnesek, önjáró robotok, amelyek a falak mentén osonnak és még megannyi érdekesség, amely egyre komplexebb feladványokat nyújtanak. Az alapjáték hét pályáját nagyjából 3-4 óra alatt végig lehet vinni, viszont az új változat tartogat egy vadi új, nyolcas szektort, ami már kezdetben olyan fifikás logikát igényel, mint az eredeti a végén, fel kell kötni tehát a gatyát.

Megújult azonban a kinézet is és ez most abszolút nem azt jelenti, hogy a felbontáson és a textúrák minőségén fentebb lett tolva egy-két potméter. Teljesen újjáépítették a játékot, amely megkapta az időközben (nagyjából 5 éve) megjelent második rész látványvilágát, mellyel még jobban hajaz a hangulat a Portáléhoz. Az eredetihez képest sztori is akad, de ez nem új dolog, hiszen a 2014-es Directors Cut már tartalmazta. A történet talán nem üt akkorát, de kellemes adalék.  Nagyjából arról szól, hogy valójában az űrben keringünk és spéci, idegen technológián alapuló teszteket kell végrehajtanunk. A központ rádióbeszélgetésekben tartja velünk a kapcsolatot, amíg egy idegen hang be nem kapcsolódik és elő nem ad egy másik történetet a helyzetünkről. Kinek hihetünk?

A Q.U.B.E. 10th Anniversary elsősorban azoknak lesz kellemes meglepetés, akik hozzám hasonlóan nem tolták az eredetit vagy a folytatást – a felpimpelt külsővel teljesen vállalható mai szemmel is a játék, a feladványok pedig elég kihívást nyújtanak a kulturált szórakozáshoz. Ha pedig valaki az indie fejlesztések mikéntjére is kíváncsi, akkor a (kissé ugyan rövidke) fejlesztői kommentárok betekintést nyújtanak ebbe is.

8.szék

Legutóbb ezt teszteltük:

NeverAwake – játékteszt

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk A Sandman sorozat is megkapta a maga őszinte előzetesét
Következő cikk Scathe – játékteszt