
Váratlan (idő)utazás.
Egy jó slasher mindig jól tud esni. Jól tud esni annak minden jól bevett fordulatával, paneljével, minden törvényszerűségével, bután viselkedő tinédzsereivel és vérszomjússágával. Olykor azonban ennél már csak az tud jobban esni, amikor valaki fogja magát és ezeket a jól bevett fordulatokat egy picit más közegbe, a szokásostól eltérő keretbe helyezi. Tessék csak megnézni a Sikoly-sorozatot, ami komiszságával és kikacsintásaival, önreflexiójával szerzett és szerez továbbra is magának rajongókat. Illetve, hogy egy hangvételben közelebbi példát mondjak, érdemes vetni egy pillantást a Boldog halálnapot! című filmre, ami egy olyan keretet választott a műfajnak, amit általában más jellegű filmektől szoktunk meg. Christopher Landon rendező egy időhurkos truvájt dobott be, ami annyira jól sikerült, hogy rögtön egy folytatást is kerekített hozzá, majd 2021-ben hasonló szellemiséggel a Freaky-vel a testcserés komédiákat lovagolták meg az alkotók – ugyanúgy slasher köntösbe öltöztetve.

Khan rendezése úgy fejezi ki hódolatát a 80-as évek slasherjei előtt, hogy javarészt abba az évtizedbe helyezi cselekményét – és úgy ad neki plusz töltetet, hogy az időutazós filmek sajátos és folyton változó logikáját is beleinjektálja. A Gyilkos a múltból egy fesztelen hangvételű, de a kijelölt pontokon kellően intenzív és izgalmas slasherként működik, aminek tényleg jót tesz ez a kis műfaji kavarás. Az időutazást, mint kulcsfontosságú eszközt a film meglepően és üdítően lazán kezeli és nézőként ehhez könnyedén tudtam idomulni: az időgép ténye teljesen köznapi módon van beemelve a történetbe (Jamie egyik geek osztálytársa dolgozik rajta szabadidejében). Lehet kukacoskodni, hogy ez mennyire reális, de valahogy az egészet áthatja egyfajta könnyed konkrétság, amibe nincsen kedve az embernek belekötni, egyszerűen elfogadja.

Ami a kikacsintásokat illeti, a film nem rest reflektálni arra sem, hogy a 80-as évekhez képest milyen változásokon ment keresztül a társadalom. Jamie folyamatosan rácsodálkozik a különbözőségekre, érintse az akár a nemi szerepeket, a maszkulanitást, vagy éppen azt, hogy hősnőnk minden ellenőrzés nélkül be tud menni édesanyja iskolájába és be tud ülni az órákra. Shipka szerethető lazasággal és szűnni nem akaró meglepettséggel ad hangot csodálkozásának, mely meglehet, hogy egy idő után picit önismétlőnek hat, de mégis, többnyire jó érzékkel és szórakoztatóan képes rátapintani ezekre a dolgokra. Bírtam, mert a karakter szépen beilleszthető a néző pozíciójába is: reakciója akár a miénk is lehetne, rálátása pedig akár a mi sokat látott horrorfilmes tapasztalatunkkal is egybevethető.
Összességében úgy érzem, egy olyan slashert kaptunk, ami nem feltétlen reformálja meg a műfajt, de alapkoncepcióját képes úgy kibontani, hogy frissességével életben tartsa azt. Instant szerethető főszereplőjével könnyű megtalálni az azonosulási pontot, a gyilkos kellően fenyegető (a maszkja is ötletes, bár arra nem jöttem rá közben, miért pont erre esett a választás), a korabeli klasszikusokra és példaképekre tett utalások mosolyogtatóak és apró-cseprő szépséghibáival együtt is megéri rászánni egy borús októberi estét. Gond nélkül odatehetjük a Boldog halálnapot mellé, a túlontúl bárgyú és felejthető Freaky-nél pedig mindenképpen jobb választásnak bizonyulhat.


