
Az amerikai filmipar rengeteg filmmusicalt gyártott és néha még most is megpróbálkoznak több-kevesebb sikerrel, de még Magyarországon sem idegen ez a téma…sajnos (Pappa Pia, rád gondolok épp). A műfajnak azonban van pár igazi ékköve és az egyiket Európában, pontosabban Franciaországban készítették. A francia szokásokhoz híven meglehetősen rendhagyó is lett a végeredmény, ezért is kötelező a Cherbourg-i esernyők.


Michel Legrand zenéje legalább annyira fantasztikus, főleg ha azt vesszük, hogy minden egyes mondat megzenésítése külön kihívás volt, gyakorlatilag szavanként kellett mindig megtalálnia a tökéletes ritmust, valamint a gördülékenységet is, hogy ne tűnjön erőltetettnek az éneklés. És hát nem hiába lett híres a filmben elhangzó egyetlen valódi dal (I Will Wait for You), mert fülbemászó dallamával és drámaiságával azonnal beépül a néző tudatába és onnan napokig nem is fog szabadulni.

A Cherbourg-i esernyők tehát egy remek, de az utolsó harmadára erejéből kicsit veszítő, rendkívül látványos és hangulatos musical, amit még eme apróság ellenére is csak ajánlani tudok minden filmet és musicalt szerető embernek. Ha nem is annyira erőteljes, mint a Kaliforniai álom, de megvalósításának és a színészeinek hála maradandó, különlegesen keserédes élményt tud adni.
És végül egy érdekes „kis színes”: Az interneten elterjedt egy fotó, ahol Harrison Ford és Agnés Varda egymás mellett állnak, ennek az az előzménye, hogy Varda férje nem más volt, mint az Esernyők rendezője, Jaques Demy. Aki a filmjének nagy sikere hatására az USA-ban készült filmet forgatni és főszereplőnek kiválasztotta az akkor még teljesen ismeretlen Harrison Fordot. Mindez még 1969-ben történt és a stúdió sajnos nem bízott Ford tehetségében, és inkább egy tapasztaltabb színészt javasolt a szerepre. A Divatszalon (Model Shop) című filmet aztán a stúdió el is ásta jó mélyre, csendben megbukott, Ford pedig további 8 évet várhatott arra, hogy befusson. Megmaradt egy „mi lett volna, ha…” sztorinak, ami végül hosszú távon Fordnak okozott szerencsét, míg Demy igazából már sosem tudta megismételni korábbi sikerét (bár A rochefort-i kisasszonyok és Szamárbőr még említésre méltó, ráadásul mindkettőben szerepelt Catherine Deneuve is), viszont a Cherbourg-i esernyők maradt az ő magnum opusa, ami megérdemelten vált klasszikussá.
A legutóbbi kötelező:


