
Martins in Da House!
A Gyilkos a házban 3. évada is lement, ami a Hulu eddigi történetének legnézettebb – és előre elárulható: az utóbbi idők en bloc sorozattermésének egyik legremekebb – komédiája. Bár Steve Martin kijelentette, hogy Charles-Haden Savage figurája lesz a legutolsó szerepe, ha a minőség és a népszerűség nem csökken rohamtempóban, a 78 éves ősz színész akár még száz esztendősen is Manhattanben bóklászva csoszog a gyilkosok nyomában. Közelít ugyanis a negyedik szezon…

Kellemes kis (csaknem lehetetlen) feladat egy adott szériáról, pláne annak több évadáról egy füst alatt tartalmasan, érdekesen, sok mindenre kitérően elemzést írni. Steve Martin legutolsó vicces sajátja esetében azonban ez az összetett munka nem is olyan bonyolult: manapság, a streaming korában a tévésorozat kifejezés már nem huszonepizódokat takar, hiszen csak hat, nyolc, tíz részig merészkednek az alkotók – Martinék évadonként az utóbbit vállalták. Másrészt a Gyilkos a házban minden etapja olyan színvonalas, humoros, ám ha kell, drámai és csavaros szórakozást nyújt, hogy nem nagyon adódik lehetőség a negatívumok kidomborítására. Harmadrészt pedig, lévén krimi-komédia, nagyon nem is illendő lényeges fordulatokat, leleplező momentumokat elárulni, pláne a szakmai alázatot félredobva a tettesek, áldozatok kilétére utalni! Úgyhogy csak módjával, hogy hasson, gyarapítson is meg ne is, az ősz komikus klasszikusával élve: „egy félkoffeinmentes félduplát!”
„Ez teljesen más irányba terelni a nyomozást.” – halljuk és tapasztaljuk többször is, mialatt önjelölt, botcsinálta amatőr és esendően szimpatikus nyomozóink a bűn és a gyilkosok nyomában poroszkálnak.
A rendőrség (a később visszatérő szereplő, aki a nagyhangú fekete nő minden jegyét kiválóan hozza: DaVine Joy Randolph – A nevem Dolemite, The Holdovers), öngyilkosságot kiált, ám a roppant kíváncsi, alkalmilag összeverbuválódott trió teljesen mást gondol. Ők bűntényre gyanakodnak, saját nyomozásba kezdenek, amit összekapcsolnak a modern 21. század fílingjével és egy krimi rádiójáték – bocs, podcast – formájában adják elő saját elméleteiket és eredményeiket. A Gyilkosságok házon belül adásai rövid idő alatt rendkívül népszerűvé válnak, így a kriminális hármas nem csupán a rendőrség, de más podcastosok konkurenciájává is válik, azon felül, hogy természetesen több kanyart is leírva viták, egyetértések és összeveszések közepette egyre közelebb kerülnek az ügy megoldásához…
A sztoriötlet persze önmagában még nem érne vastapsot, ám a forgatókönyvíró-csapat révén az apróbb-nagyobb momentumok, összetevők, az egyedi karakterek és a sokszor váratlan fordulatok, csavarok beemelése teszik mindvégig élvezetessé az eddigi harminc epizódot. A rettenthetetlen, de nem tévedhetetlen furcsa trió minden titkával, gyengeségével, múltbéli visszatekintésével, különböző gondolkodásával is érdekes csapatot alkot a nyomozáshoz. Ám a köréjük, néha ellenük felsorakoztatott egyéb figurák teszik még érdekesebbé, szórakoztatóbbá a sorozatot. A lakótársak – majd később, amikor a harmadik évadban az Arconia falai közül átlépünk a színházi deszkákra, a színpadi színészek – mind, szándékosan túlkarikírozott, összetett alakok. A „gonosz” közös képviselő, a túlérzékeny macskásemberen, a fagottos nőn vagy a Broadway-tehetségeken keresztül egészen a személyes kedvenc vagány, nagydumás kaszkadőrhavercsajig, Sazzig bezárólag – le sem tagadható, hogy a szerepet Jane Lynch-re (A szökevény, Glee, Rontó Ralph, A káprázatos Mrs. Maisel) szabták, de tökéletesen! 
Természetesen képtelenség minden ötletet, minden kulturális-popkultúrális utalást – ebben a két öreg viszi a prímet – felsorolni, de mindenképpen érdemes az olyan őrületekre kitérni, mint a béltej, a Fehér Szoba vagy Kobratesó, a szabadszájú Mr. Gambolini, illetve Tapsi Hapsi és Cucu malac színre lépése, mert ezek (és sok más is) nem csupán a sorozatnak és a karaktereknek adnak több színt és mélységet. A nagy bérházak és a színházak belső világa mellett áttételesen a modern élet és gondolkodás számára is görbe tükröt tartanak. A Steve Martinra amúgy is jellemző, nem térdcsapkodós, inkább intellektuális humor végigvonul a sorozaton, ami a nyomozócsapaton belül leginkább a bátran felvállalt öregedésen és a boomer-millenniumi ellentéten érhető tetten – aki esetleg nem tud kibékülni a színész olykor modoros játékával az most sem lesz maradéktalanul elégedett, de talán ennyi is a max, ami némi negatívumként hozható fel a sorozattal kapcsolatban.
A 3. évad fináléjának áldozata is elhalálozott már és az eddigiek ismeretében 2024 nyarán negyedszerre is felcsendül majd a jellegzetes főcímzene. Mi pedig kíváncsian várhatunk addig, hogy a manapság ritkaságnak számító, de évadról-évadra egyre minőségibb, vicces-paprikás nyomozás újabb ügyébe mely híresség csatlakozik majd be…


