
Pán Péter francia módra
Az Egy makulátlan elme örök ragyogásával a halhatatlanok csarnokába bekerülő Michel Gondry sok év után tért vissza a mozifilmhez, ami egy kicsit magáról is szól. A megoldások könyve főszereplője szentül hisz abban, hogy elkészíti élete filmjét, miközben a hozzá legközelebb állókat is kikészíti. Pierre Niney egyszerre vicces és idegesítő, karakterét szeretve gyűlöli a néző. 
Van az az embertípus, aki képtelen felnőni és örökre megmarad gyereknek, miközben mások függenek tőle és fontos döntéseket kell (kéne) meghoznia. Amire azt mondjuk, milyen aranyos, az egy felnőtt esetében legtöbbször idegesítő, végtelenül fárasztó és értelmetlen. Az őrültet és a zsenit csak egy vékony határvonal választja el, de honnan lehetne előre tudni, hogy valakinek a viselkedése, a tervei és elképzelései sikerre vagy kudarcra vannak ítélve, amikor úgy viselkedik, mint egy óvodás. Tudom, a „furcsára” ma már rengeteg meghatározás létezik és a filmnek nem is áll szándékában gúnyt űzni a mentális betegségekből, én minden esetre megmaradnék az örök gyerek gondolatmenetnél és nem csak azért, hogy az alcímet ne kelljen átírni. 

A mostanra látszólag teljesen lenyugodott Gondry lázadó és kísérletező énje Marc karakterében él tovább, filmjének bemutatott részlete egyfajta görbe tükör, fricska a mai filmnek és közízlésnek, ahol a meg nem értett zseni rendez egy kisebbfajta ámokfutást. A megoldások könyve első blikkre lazán illeszkedik bele az életműbe és nem egy korszakos mű, de felismerhetőek a forgatókönyvíró-rendező kéznyomai és stílusjegyei. Szórakoztató és a maga furcsa módján elgondolkodtató is, Pierre Niney pedig sütkérezik a szerepben, annyira vicces és idegesítő. Ami pedig Marc könyvét illeti, A megoldások könyve kicsit olyan, mint az évek óta ott árválkodó és ezalatt néhány lájkot begyűjtő „Hogyan tegyél szert rövid idő alatt 1 millió követőre” típusú YouTube videók: erősen kell hinni bennük.


