Fejlesztő: Hilltop Studios; Kiadó: Versus Evil, tinyBuild; Platform: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch
Kapuőrként csakis marcona, nagydarab fickókat tudunk elképzelni. De mi van, ha egy tizenéves csitrire hárul a feladat? A Lil’ Guardsman megadja a választ és közben még meg is nevettet.
Mindenkinek van legalább egy olyan ismerőse, aki világuralmi terveket szövöget, de azt is nyugodtan bevallhatjuk, hogy egyszer-egyszer megfordul az ember saját elméjében is, hogy mi lenne, ha kicsit nagyobb hatalom összpontosulna a kezében. Különösen gyerekként érdekes erről fantáziálni, amikor még ki vagyunk szolgáltatva a felnőttek buta szabályainak (miért nem lehet csokit enni reggelire és játszani egész nap?). Nos a Lil’ Guardsman címszereplőjével pontosan ez történik és a helyzethez képest elég éretten kezeli a dolgot. Már amennyire a tizenkét éveseket és az érettséget egy lapon lehet említeni.
Lilith édesapja foglalkozására nézve kapuőr egy fantasy városkában, ám egy szép napon fontos dolga akad (khhmm…. illegális szerencsejáték), így a kisleánykájára bízza a melót. Már csak azért is, hogy kicsit okuljon a gyermek az élet iskolájában, de nem utolsó sorban a műszakokért járó betevő sem jön rosszul. Ha az eddigiek alapján nem jött volna le, akkora képekre nézve egészen biztosan le fog: erősen a gegek dominálnak a játékban, vagyis egy vicces darabbal van dolgunk. Azt is hihetnénk, hogy a műfaj kaland a kedves vasárnap reggeli rajzfilmek hangulatát látva. Pláne, hogy stílusban igencsak hasonlít a pár évvel ezelőtti Lost in Playre (még a főszereplők is hasonlóak). Első blikkre, a bejelentés táján azt is hittem annak folytatásáról van szó, de hamar kiderült hogy semmi közük egymáshoz.
Annál inkább van kapcsolódás a Return of the Obra Dinnt is legyártó Lucas Pope féle Papers, Please-hez. Feladatunk ugyanis itt is hasonló: eldönteni ki is léphet be Sprawl városállamának falai közé és ki maradjon inkább távol (de opcionálisan hamar kapunk egy harmadik lehetőséget, a bebörtönzést). A Lil’ Guardsman azonban sokkal kevésbé disztópikusan, hanem ahogy már említettem humorral áll a feladat elé. Szó sincs arról, hogy adatokat hasonlítgassunk, itt az a benyomás számít, amit a delikvens magáról kiállít abban a pár percben, mialatt foglalkozunk vele.
Az egyszerű kikérdezésen kívül (“Mi járatban, koma?”) ugyanis rendelkezésünkre áll pár segítség. Mindjárt a telefonossal kezdeném, habár itt nem egy jó barátot tárcsázhatunk, mint a Vágó féle “Milliomos” vetélkedőben, hanem a városka három tanácsadóját. Mindegyiküknek más a szakterülete (katona, írnok és bolond), ám válaszaik nem csak ennek mentén térhetnek el, hanem ahogy jobban belemerülünk majd a 12 fejezet történéseibe, kiderül hogy a saját önös érdekeik miatt is. Szerencsére akadnak megbízhatóbb eszközeink is, úgy mint az igazság parfüm, a röntgengép, a fémdetektor, de jó szolgálatot tehet olykor az idegen szövegeket lefordító dekódergyűrű és a varázsostor is.
Van lehetőségünk bizonyos dolgok elkobzására is (sőt van hogy önmaguktól ajánlanak fel dolgokat a delikvensek), ezeket a tárgyakat később értékesíthetjük is, ha a fizetés maga nem lenne elég. Mert a lovét amúgy kristályokra kell költeni, amelyek a fent már említett szerkezeteket működtetik. Kétféle is van belőlük: a tuti, de drága, valamint az ”olcsó kínai”, ami viszont 50 %-es eséllyel vagy működik, vagy nem. Összesen több mint száz teljesen egyedi jelentkezőt kell elbírálni és különösebbnél különösebb jelentkezők lesznek goblinoktól kezdve, küplokszokon át egyéb fantasy teremtményekig.
Hogy a feladat ne váljon hamar monotonná, minden nap történik majd valami extra dolog. Van, hogy goblinball meccsekre fogadhatunk, máskor meg az elveszett hercegnő felkutatáshoz keresnek megfelelő harcost, amelyet egy általunk levezényelt vetélkedő során kívánják kiválasztani. De a legjobbakat nem árulnám el, mert lelőném a poént – ezek adják ugyanis a Lil’ Guardsman savát-borsát. Unatkozni tehát nem fogunk, pláne hogy több végigjátszást is megér a dolog, hogy kipróbáljuk azokat az eshetőségeket is, amelyek értelemszerűen a korábbi választásaink miatt kimaradtak. Minden nap kapunk amúgy egy összefoglalót, hogy az aznapi kuncsaftoknak a döntésünk nyomán hogy alakult a sorsa, ezeket nagyon vicces végigolvasgatni. Akiket pedig beengedtünk, azokkal találkozhatunk a város különböző pontjain és akár a segítségünkre is lehetnek (jó tett helyébe….). Tessék tehát odafigyelve és nem felelőtlenül dönteni a kapuban, sok múlik rajta / rajtunk.
Legutóbb ezt teszteltük: