
Az emberi kapcsolatok idegenségének tükröződései és visszhangjai
A Mind idegenek vagyunk felnőttfilm, de nem a benne megjelenő szexualitás miatt, hanem a témája miatt: ez a magány és az újrakezdés mozija, ami eközben úgy mesél az emberi kapcsolódásainkról, hogy ehhez a szüleinkről és a hozzájuk fűződő viszonyunkról mutat tükörképet. A főbb szerepekben két kiváló színész, a Ripley szériával is épp nagyot futó Andrew Scott és a Normális emberekből Paul Mescal. Nem ok nélküli a tavalyi év jelölés- és díjesője sem nekik, sem az alkotóknak.

Én jellemzően nem vagyok ellene, hogy tudjam, mi fog történni egy filmben, de erről most szinte semmi információm nem volt, és én sem fogok a történetről írni, mert minden esemény a vászon/képernyő előtt nyer értelmet. Ne gondoljon azért senki a Tenet bonyolultságára, csak azért titkolózunk, mert ez egy olyan alkotás, ami tökéletesen elmeséli önmagát, minden előzetes tudás csak ront ezen az élményen. Ráadásul mindezt gyönyörűen teszi.

Míg a másik olvasatában egyszerűen két ember találkozásáról szól, ami olyan, mint bármelyik másik: dadogós, furcsa, bizonytalan, de mégis szexi, habár kevesen mutatják be ezt ennyire érzékletesen, mint ahogy ez a bő másfél óra teszi. Talán az is kellett hozzá, hogy ennyire lecsupaszítsanak mindent: alig vannak helyszínek, a négy szereplőn kívül csak a háttérben mozognak emberek, azok is a lehető legkevesebb alkalommal. Semmi sem vonja el a figyelmünket róluk.
A másik egy sorozat, az OA (2016-2019), amin Andrew Haigh csak rendezőként dolgozott. Ebből a hangulat és a téma ismétlődik: valóságon túli elemekkel dolgozik ez a film is, de csak azért, hogy még őszintébben beszélhessen ugyanerről a valóságról. A képi megjelenítés gyönyörű, lassú és merengő (az operatőr Jamie Ramsay). A színészek testével és arcával, mint helyszínnel és változóval játszik a kép, valamint ajtókkal és tükrökkel – folyamatosan finomítva azt, hogy milyen kizárni vagy beengedni az embereket, és hogy kik is vagyunk mi: a húsunk és a bőrünk, vagy csak az, ami ebből viszont látszik.
A két másik szerepben Jamie Bellt érzékeny és szűkszavú érett férfiként láthatjuk, Claire Foy pedig néha keményebb, mint A koronában volt. A film nem csak a képekkel, hanem a hangokkal is játszik, szinte csak zajokkal festik alá a történetet, de ha zene szól, akkor egyenesen a The Power of Love a Frankie Goes to Hollywoodtól, ami bátor választás, de egyáltalán nem esik le a képernyőről. Az író/rendező egy interjúban beszélt is arról, hogy milyen fontos volt neki a popzene, amiben bátran megélhette azokat az érzéseit, amiket gyerekként még nem tudott, és amiket talán ezzel a filmmel most mégis sikerült rendeznie.
Összességében ez egy nehéz alkotás, az a fajta, amelyik bemászik a bőröd alá, de közben mégis végig a kanapéhoz szegez a szépségével, hogy végül megadja a feloldozást.


