
Piába minden
Till Attila legújabb filmjében egy éppen nem alkoholista és egy alkoholista keres egy harmadik alkoholistát, miközben azt látjuk, hogy az alkohol mennyi kárt tud okozni és mennyire nem old meg semmit. Az És mi van Tomival? a dráma és a vígjáték között bizonytalanul ingadozik, miközben úgy próbál bevinni egy gyomrost a nézőnek, hogy a mámorban mellé üt. Nagyszerű színészi játék, fontos téma, erős és kevésbé erős jelenetek, a végeredmény ugyanakkor kijózanítóan átlagos. 
A Tomi hollétéhez vezető információfoszlányok beszerzése és kiértékelése során maga Tomi némileg háttérbe kerül és igazából Pali és Sanyi lesz az, akinek bepillantást nyerünk a hétköznapjaiba. Abban a kérdésben, hogy a felvázolt problémák mennyire indokolják az alkoholizmust, nem foglalnék állást, az előzmények – teljes – ismeretének hiányában úgyis csak találgatnék.
A film elején megjelenített családon belüli erőszak ábrázolása nem csak magyar viszonylatban szokatlanul őszinte és valósághű, azonban ezt a fajta drámát a film a továbbiakban kerüli. Sőt, még ennek a résznek a felvezetése is magában foglal némi humort, ami aztán hol jobban, hol kevésbé van jelen, de végig kíséri az egész történetet. Ügyetlenül csetlő-botló karaktereket látunk, akiket sokszor a saját személyiségük gátol meg a cselekvésben. 
A függőségből kigyógyult szenvedélybetegekben él egyfajta küldetéstudat, hogy megmentsenek legalább egyvalakit, hiszen, ha nekik sikerült, akkor másnak is fog. Sanyi azért akarja megtalálni Tomit, hogyha még nem késő, lebeszélje arról, hogy valami – még nagyobb – hülyeséget csináljon, de közben végig ott van vele Pali is, aki magánéleti problémái miatt egyre kevésbé képes a feladatra koncentrálni. 
Az És mi van Tomival? kérdésre a szokásos választ kapjuk. Tominak problémája van, amit az alkohol biztosan nem fog megoldani, sőt, nagy biztonsággal kijelenthetjük, hogy magát a problémát is az alkoholnak köszönhetjük. Áldozathibáztatás helyett azonban inkább bízzunk abban, hogy egyszer talán vele is megtörténik az, ami miatt újra érdemes lesz józannak maradni. Ha csak addigra halálra nem issza magát és közben másokat is tönkretesz.
A film fontos témát dolgoz fel és nagyon jók benne a színészek, de a méltatáshoz sajnos kevés, hogy egy film fontos témát dolgoz fel és hogy az egyébként is jó színészek ebben is jók. Természetesen foglalkozni kell a jelenséggel és nagyon jó, hogy a film ezt megteszi, mint ahogyan az is, hogy nem magyarázza túl és nem ítélkezik, ugyanakkor valahogy mégis kevés. A párbeszédek ott tűnnek igazán őszintének, ahol mintha improvizálnának. Minden drámaisága ellenére végeredményben – még ha keserű is – egy vígjátékot kapunk. ami részletmegoldásaiban jó, összességében pedig nem annyira.


