
A Száz év magány olvasók millióit mozgatta meg és bűvölte el. A sorozat alkotóira a szokásosnál is nagyobb felelősség hárult, hogy méltón adják vissza Márquez és a világirodalom egyik legcsodálatosabb, s egyben legszomorúbb történetét. Túl vagyunk az első évadon, szerintünk sikerült kihozniuk belőle a maximumot.


Mondjuk az már adott némi reményt, hogy sorozat formájában készítik el. Elképzelni sem tudtam, hogy lehet e monumentális családregényt, amely nyomokban mágikus elemeket is tartalmaz, Márquez csodálatos leíró erejű képeit és metaforáit méltósággal vászonra vinni, de már a sorozat első képsorai zárójelbe tették minden szkepticizmusomat. Libabőrös lettem, mikor megláttam az első hangyát, a bölcsőt, a poros műhelyt, majd Melchiades tekercseit, a pusztulás és az enyészet e végtelenül szomorú képkockái odaszegeztek a képernyő elé.

Az évek múlásával a pár vályogházból álló kis falu gyönyörű várossá fejlődik, a Buendíák otthona a város legszebb házaként ékeskedik, s a család nagy tiszteletnek örvend a közösségben. A falunak kezdetben még temetője sincs, hisz annyira új, hogy nincsenek halottaik. Arcadio és Ursula gyermekeket nemzenek (két fiú és egy lány), akik egytől-egyig egészségesek, legalábbis testileg. Az idő múlásával újabb gyermekekkel bővül a család, megárvult féltestvérrel, majd egy törvénytelen szerelemből született fattyúval. Az évek múlásával hagyományok születnek és szűnnek meg, s a nyugodt családi életet testvérek közti rivalizálás, vérfertőzés, mentális betegségek, hatalmi harcok törik meg, bemocskolva a Buendía nevet.


Akik hozzám hasonlóan a regény rajongói és érthető módon kicsit tartottak az adaptációtól, nekik is csak ajánlani tudom a sorozatot. Általa nekem sikerült visszatérnem abba a kolumbiai kis faluba, ahol évekkel ezelőtt már jártam. „Macondo nem egy hely. Macondo egy lelkiállapot, amely lehetővé teszi, hogy azt lássuk, amit akarunk, és úgy lássuk, ahogy akarjuk.” Én azt láttam, amit Márquez csodálatos képekben testet öltött leírásainak olvasása közben: egy meseszerű világot, ahol az idő fokozatosan megvetemedik, elreteszelt ablaktáblákat, bezárt szíveket, mértéktelen szerelmeket, értelmetlen forradalmakat, s ahol egy család tagjai felmenőik hibáiból sem okulva újra és újra alkut kötnek a végzettel.


