Fejlesztő: Ackk Studios; Kiadó: Ysbryd Games; Platform:PC, PlayStation 4, Nintendo Switch
Ha az oviban is Twin Peaks volt a jeled, akkor a YIIK I.V csodálatosan fura világa is rabul fog ejteni.
Akik sűrűben visszajárnak hozzánk a videójátékos tesztjeinket olvasni azok nyilván megjegyezték már, hogy kicsiny csapatunk oda meg vissza van a fura és egyedi játékokért, de ezeken belül is az én specialitásom, ha valami nagyon fura és az még az RPG zsánerben is kirívó. Ennek kapcsán pedig szinte törvényszerű volt, hogy a backlogomon régóta éktelenkedő YIIK: A postmodern RPG című alkotás, YIIK I.V frissített változatára soron kívül rárepüljek. A játék ugyanis ismerős lehet, mert eredetileg 2019-ben már megjelent, azonban a pozitív fogadtatásnak és a fejlesztő/kiadó elszántságának köszönhetően egy ingyenes frissítés képében jócskán kibővítették és átdolgozták, az amúgy is elég nívós darabot.
A YIIK I.V történetébe egy fiatal lány szemüvegén keresztül kukkantunk be, aki testvére születésnapi bulijába igyekszik egy leginkább szürreálisként leírható lázálomszerű világban, itt az események nem várt fordulatot vesznek, majd egy gyors váltással megismerjük valódi főhősünket, egy Alex névre hallgató friss diplomást. Alex minden klasszikus sztereotípiát megtestesít, ami egy geektől elvárható volt 1999-ben, visszahúzódó, bölcsész diplomája van, videójátékozik és nincsenek barátai. A történet apró előrehaladásaiból pedig hamar meg is fogjuk látni, hogy magányosság nem is véletlen, gyakran tesz is érte eleget. Az okosan felépített ám eszelősen fura sztoriról pedig nem árulnék el többet, de azt gondolom, akit a trailerekben és a képeken látható vizualitás elcsábít, azoknak a történet is kedvére való lesz. Hozzáteszem az eredetihez képest is számos újdonság került bele, a készítők szerint 8-10 órával nyúlik meg a végigjátszás a bővített változatban, ahol a Névtelen Gyermek kalandját is megismerhetjük.
Azt talán még nem árultam el, hogy ízig-vérig JRPG alkotásról beszélünk, melyben örülhetünk/szomorkodhatunk a régi, jól bevált körökre osztott harcrendszerrel megspékelt csaták végett. Öröm az ürömben, hogy a készítők két aspektussal igyekezték elvenni az unalomig ismert receptúra rossz ízét, ez pedig a vérzés és a karaktereinknek kiosztható kártyákkal történő taktikázás. Mint, ahogy az lenni szokott, a pofozkodás oda-vissza meg, azonban a fent két adu, élénkít az adok-kapokon, ugyanis a kártyák, bizonyos fejleszthető tulajdonságok mellett pajzsként is szolgálnak, emellett pedig a vérzés is állandó sebzés, melyet nem tudunk kivédeni és folyamatos taktikázásra ösztönöz bennünket. Ügyes és kellemes ötlet mindkettő, ami megannyi komoly fejtörést is okozhat a YIIK I.V történtének 20-30 órás végigjátszása során.
A YIIK I.V megvalósítása sem hagy kívánnivalót maga után, a tesztet egy Steam Deck “volánjánál” töltöttem el és a játék elejétől a végéig sziklaszilárd teljesítmény, betonstabil képfrissítés jellemezte, hibával egyáltalán nem találkoztam, talán csak a mentési folyamatok irreálisan időigényesek, de ez legyen a legnagyobb probléma. A vizualitás és a hangok is nagyszerűek, aki bírja a hasonló rajzfilmes stílust, azt garantáltan magával ragadja majd, amit a készítők letettek az asztalra. Fontos az új változatnál megemlíteni, hogy lett új intro, számtalan új átvezető és a narráció is animált formába került, tehát az új történetelemek mellett számos újítás történt audió és vizuál fronton is.
Összességében tehát bátran kijelenthetjük, hogy a YIIK I.V érdemes a vételárára, ha valakinek még nem lenne meg az alapjáték, aki meg már birtokolja, az meg főleg vegye elő újra, mert olyan mértékű újítással találkozhat, amit más cégek súlyos lóvé leszurkolása után sem feltétlen bocsájt a játékosok kedvére, tehát kalandra fel mindenki!
Legutóbb ezt teszteltük: