Parthenopé – Nápoly szépe – kritika


sorrentino 4Parthenopé – Nápoly szépe (Parthtenope), rendezte: Paolo Sorrentino, szereplők: Celeste Dalla Porta, Luisa Ranieri, Stefania Sandrelli, Gary Oldman, olasz-francia filmdráma, 136 perc, 2024., 16 éven aluliaknak nem ajánlott!  

Viva La Vita

Paolo Sorrentino a streamingtől visszatért a filmvászonra és ott folytatja, ahol abbahagyta, vagyis a szépség témakörénél. A helyszín ezúttal szülővárosa Nápoly, főszereplője pedig a város eredettörténetének mitológiai alakjáról, Parthenopé nimfáról kapta a nevét. A fiatal és tehetséges Celeste Dalla Porta által megformált karakter nem énekével, hanem puszta megjelenésével keríti hatalmába a férfiakat, pedig ő azt szeretné, hogy inkább az esze miatt figyeljenek fel rá. A Parthenopé – Nápoly szépe magán viseli a forgatókönyvíró-rendező stílusjegyeit, a végeredmény tehát öntörvényű és megosztó, de ez egyáltalán nem baj. gary oldmanBár a szépség szubjektív dolog, vagyis mindenkinek más a szép, létezik az emberek között egyfajta közmegegyezés, ami alapján bizonyos dolgokat és személyeket még az eltérő ízlésünk ellenére is a legtöbben szépnek tartunk. Ilyen személy a film főszereplője, Parthenopé is, akit szűkebb és tágabb környezete is szépnek könyvel el és aszerint is kezel. Aki mégsem, abból általában az irigység beszél.
Parthenopé azonban nem csak szép, hanem okos is, így azt is tudja, hogy a szépség mulandó, de amíg ez az állapot fennáll, addig maradéktalanul kihasználja azt. Ahol kell, ott az eszével érvényesül, máskor pedig a szépségével, alkalmanként hitelesen formálja meg ehhez a naiv és butácska nőalakot. Vannak tehát olyanok, akik értékelik a szépségét, olyanok, akik féltékenyek rá és természetesen olyanok is, akik mindenáron kapni szeretnének belőle. sorrentino 1A lány sokáig nem tud választani a színészet és a tudományok, az antropológia között, a film tulajdonképpen az ő útkeresésének története. Számtalan élmény, beszélgetés és találkozás hatására hozza meg döntését, miközben maga is fejlődik és megtanulja a helyén kezelni a dolgokat. A film idős koráig kíséri el őt, amikor még mindig megvan a sugárzása és látszik, hogy egykoron férfiak és nők bármit megadtak volna azért, hogy birtokolják őt és vele együtt a szépségét.
Sorrentino filmjeiben újra és újra megfogalmazza, számára mit jelent a szépség és miközben minden magyarázathoz egy másik megközelítést választ, arról sem feledkezik meg, hogy a szépség tulajdonképpen egy teljesen szubjektív dolog. Nem véletlen, hogy filmjei megosztóak és sokak számára öncélúnak hatnak, hiszen a különböző megközelítések ellenére is egyfajta ideált, még pedig Sorrentino ideálját kapjuk.sorrentino 2 Ugyanakkor el kell ismernünk, hogy Sorrentinónak esze ágában sincs ránk erőltetni a saját szépségideálját, csupán megmutatja azt. Filmjeinek jellegzetességét éppen az adja, hogy egy megfoghatatlan valamit tesz megfoghatóvá a megfilmesítés, a történetmesélés által. A rá jellemző stílus pedig abból fakad, amit és ahogy megmutat, vagyis ahogy a szépséget beleszövi a mondandójába.
Sorrentino, akárcsak Parthenopé Nápoly szülötte, így amikor a szépséget és annak boncolgatását emlegetjük, azt ugyanúgy a városra is érteni kell. A görög mitológiában Parthenopé egy szirén, aki miután nem tudta elcsábítani Odösszeuszt, a tengerbe vetette magát és testét a mai Nápolynál sodorta partra a víz. Mivel a lány a nápolyi öböl vízében születik, a névadás nem véletlen, egyben utalás az énekhangjukkal a hajósokat tőrbe csaló nimfákra is.

A szépség azon túl, hogy mulandó, önmagában mit sem ér, azt meg kell tölteni tartalommal.  Így tett Paolo Sorrentino is, aki filmjével tartalmas utazásra visz minket és így tett Celeste Dalla Porta is, aki ezen utazás főszereplőjeként nem csak szépségével, hanem tehetségével is elvarázsol minket. Dívák, püspökök, keresztapák, maffiózók, szegények és gazdagok, megannyi meggyőző alakítás mellett talán Gary Oldman az, akit kiemelnék, mert még kiégett, alkoholista meleg írónak is kiváló. És bár a film elkészítésében a franciák is kivették a részük, ráadásul a YSL divatház filmgyártó cégéről van szó, a Parthenopé – Nápoly szépe sokkal több, mint egy nagyon szép és nagyon hosszú, turista csalogató reklámfilm. 75

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Willem Dafoe és Robert Eggers csevegnek a félelemről, a sötétség felfedezéséről és a Nosferaturól
Következő cikk 70 éves Denzel Washington fotók és videók tartalmas életéből