
Az emberfeletti szolgálatában
A Maria nem mindenki filmje, hiszen a lenyűgöző képek mellett leginkább csöndekkel és áriákkal mesél el pár hétköznapot, de közben mégis egészen gyönyörű és egyedülálló történetet mutat meg az elmagányosodásról, az elmúlásról és a finom emberi kapcsolódásokról. Angelina Jolie egyik legjobbja.
Gyorsan és élesen élt: az ’50-es évekre mintha minden megtörtént volna már vele: az egészsége kiegyensúlyozatlan lett, a milánói és a bécsi operaház szakított vele, elvált a férjétől, és viszonyt kezdett Arisztotélisz Onászisz görög hajómágnással, aki végül Jackie Kennedy miatt hagyta el. 1965-ben a londoni Covent Gardenben Toscaként lépett utoljára színpadra, ezután már csak hangversenyeken énekelt. 1977. szeptember 16-án halt meg Párizsban, a hivatalos bejegyzések szerint szívroham következtében. A Maria című film pedig épp itt kezdődik.


A film egy hét visszaemlékezése Maria Callas életének néhány jellemző életrajzi pontjának érintésével, de inkább egy elmagányosodott, az élettől csalódott ember szomorú elmúlása. Habár ez az elmúlás nem közben történik meg, az már évekkel ezelőtt behálózta az operaénekest, amikor nem csak a külvilág, de ő is elfogadta, hogy csak a tökéletes illik hozzá, és tőle nem is várnak el mást, csak azt. Az ember viszont ebbe a hajszolásba előbb-utóbb belehal, még ha nem is természetszerűen áll meg közben dobogni a szíve.
A Maria nem csak egy kiemelkedő művészről mesél, hanem arról, hogy mi az emberi, mi az emberfeletti, és ennek a szolgálatában mit veszthetünk vagy nyerhetünk.


