
Apa már mást szeret
Népszerű holland ifjúsági regényből – remélhetőleg – népszerű magyar családi film készült, melyben egy írói babérokra törő, édesanyját idejekorán elvesztő tizenéves lány vezet végig minket egy kalandos úton az emlékezéstől a szerelmen át az elfogadásig. A Véletlenül írtam egy könyvet őszintén beszél a gyászról, de kreativitása, humora és szerethető karakterei révén a jóra, a szépre, a továbblépésre helyezi a hangsúlyt, elhunyt szeretteink emlékének megőrzése mellett.
Mivel a kedvenc sorozata a Gyilkos sorok, megérik benne a gondolat, hogy írással szeretne foglalkozni, ezért a szomszédban élő idős írónőhöz, Lídiához (Zsurzs Kati) fordul segítségért, aki a szárnyai alá veszi őt. Miközben Nina megpróbálja papírra vetni a gondolatait, édesanyja halványuló emlékével kell szembesülnie. A család megismerkedik Dettivel (Rujder Vivien), aki egyre több időt tölt velük, de vajon mindenki elfogadja a jelenlétét? 
Egy édesanya elvesztése borzasztó tragédia és Nina most jut el oda, hogy ezt ténylegesen felfogja és átélje, de már alig marad mire visszaemlékeznie, az együtt eltöltött idő eleve nagyon rövid volt. Hiába kérdezget másokat, hiába kutat tárgyi emlékek után, egyrészt mindenki mást őrzött meg Lujzából, másrészt édesanyja utálta, ha fényképezték. Detti nyitottsága és kedvessége miatt pedig talán úgy érzi, hogy a másik közeledésének elfogadásával elárulja azt, akit elvesztett. 
A díszletek, jelmezek és karakterek egy tizenéves szemével vannak láttatva, akárcsak a megélt élmények, az érzések és gondolatok. Ahogy Nina beérik íróként, úgy válik minden és mindenki egyre életszerűbbé, valóságossá. Ennek hiteles közvetítésében, átadásában hatalmas szerepe van Demeter Villőnek, aki teljes átéléssel formálja meg Nina karakterét, játéka őszinte és természetes. Félreértés ne essék, mindenkit szerettem, de őt muszáj kiemelnem.
A Véletlenül írtam egy könyvet családi film, ami egy valós élethelyzetet mutat be, de nem traumatizál a gyásszal, hanem kreatív és szerethető módon – a színek, a formák, a dialógusok, a zenék és dalok, a vágás, a fényképezés, a grafikai megoldások és színészi játék révén – segít feldolgozni azt. Befogadásához a szereplőkkel való könnyű azonosulás is hozzájárul, legyen szó saját élményekről vagy a szűkebb-tágabb környezetünkről. Itt nem csak a gyászra gondolok, hanem a válásra, az egyik szülő folyamatos távollétére vagy egy mozaikcsaládba való beilleszkedésre. Gyereknek és felnőttnek egyaránt való, hiszen minden korosztály képviselteti magát benne és mindenkit megszólít, megérint.


