
Gyönyörű mocsokságok
A Kentben született és Darázs című rövidfilmjéért 2005-ben Oscar-díjjal jutalmazott Andrea Arnold visszatér a munkásosztálybeli gyökerekhez, a Bird zsigeri alakításaival, zenéjével, kézikamerás és mobiltelefonos felvételeivel, szavak nélkül mesélő külső és belső környezetével, dokumentarista jellegével és fantasztikumba illő fordulatával válik emlékezetessé. Ha láttad a Saltburnt, még jobban fogod értékelni Barry Keoghan egyik megjegyzését, ami eredetileg nem is volt benne a filmben. 
Így ismerkedik meg bóklászás közben a különös fickóval, Birddel (Franz Rogowski) A csavargó külsejű férfit nyúlajka és betört orra még ijesztőbbé teszik, a belőle áradó nyugalom és higgadtság pedig olyan szinten frusztráló, hogy a felnőttek többsége legszívesebben megütné. Kezdetben a lány is fél tőle, de gyermeki ártatlansága is kíváncsisága meggyőzi őt arról, hogy Bird – legalábbis ok nélkül- valószínűleg az égvilágon senkinek nem tudna és nem is akar ártani. Kiderül, hogy a férfi rég elvesz(t)ett szüleit keresi a környéken, a lány pedig segít neki ebben, miközben meglehetősen durva és olykor szürreális kalandokban lesz részük. 
A társadalom peremén minden egyes nap egyedül kell megbirkóznia egy csomó problémával, mert a tanulatlan és állástalan felnőttektől semmire nem számíthat, a szociális hálón meg akkora lyukak vannak, hogy az egész városrész átesik rajta. Birddel való kapcsolata egészen különleges, a férfi egyszerre szorul gyámolításra, miközben sokszor ő maga nyújt vigaszt és támaszt, afféle testvér- és apapótló is egyben. Azzal a céllal tért vissza egykori lakóhelyére, hogy megtalálja a szüleit, de ez a találkozás nem számonkérés lenne, nem szembesítés azzal, amit létrehoztak, hanem csak megbizonyosodás. A férfi mindenben meglátja a szépet és a jót, nincs benne önsajnálat, nincs haragban a világgal, ezen a környéken ez már bőven elég ahhoz, hogy megvessék és kinézzék. 
Megemlíteném még az atmoszféra megteremtéséhez hatékonyan hozzájáruló filmzenét, melyet a londoni székhelyű producer, Burial szerzett és akinek ez az első ilyen jellegű munkája. Emellett olyan poszt punk zenekarok dalai csendülnek fel, mint a Fontaines D.C. vagy a Sleaford Mods, sőt, egyes zenekari tagok kisebb szerepekben a filmben is feltűnnek. A forgatókönyvíró-rendező Andrea Arnold rendezte a Fontaines D.C. együttes zenés videóját, melynek címe Bug és a film jeleneteiből van összevágva; ők egyébként júniusban idén Magyarországra is ellátogatnak, ha valaki szeretné tovább fokozni az élményt.
A Bird nem könnyű film és egy fordulatnak köszönhetően még zavarba ejtőbbé válik, de higgyük el, ez Bailey világába még bőven belefér. Egyetlen gyereknek sem lenne szabad így felnőnie, ahol bár nincs éhínség, járvány és háború, de a szülő kész kudarc és egy érzelmi analfabéta. Innen kikerülni és elhitetni magaddal és másokkal, hogy értékes és hasznos vagy a legnehezebb, egyben legfelemelőbb (kvázi szó szerint) dolog.


