
Történet azokról, akik maradtak, és arról, aki eltűnt
Az Én még itt vagyok mélységes humánummal, finom érzékenységgel, de pátosz- és mítoszmentesen mutatja be Brazília katonai diktatúrájának legsötétebb napjait. Mégsem a politikát állítja a középpontba, hanem a családban keletkező hiány változásáról mesél, és legfőképp a túlélők erejéről, az elemi erejű játéka miatt Golden Globe-ot elnyerő Fernanda Torresszel a főszerepben. Walter Salles rendezése 50 különböző díjat nyert el, közte a legjobb nemzetközi film Oscarját. 
Az események megértéséhez nem is kell ismernünk Brazília történelmét, mert a távoli katonai rohamkocsikból és az eltűnéseket bemondó rádióhíradóból sejthető az a bizonytalanság, ami az 1970/71-es téli szünetet belengte Rio de Janeiróban. Még akkor is, ha a Paiva-ház önmagában egy szelet szabadság volt a diktatúrában, hiszen az udvara szinte a végtelen óceánra nyílt, az ajtókat sosem zárták, hogy az a rengeteg gyerek (ebből öt saját) akadálytalanul vonulhasson arra, amerre éppen dolga volt. A lemezjátszóból közben újfajta zene szólt, a polcok könyvtől roskadoztak, szinte mindig jött vendég vacsorára, még ha állva kellett is enniük, a ház lüktetett az élettől, és ennek az egyik központjában pedig mindig a feleség, Eunice (Fernanda Torres) volt.


Az Én még itt vagyok is ilyen, nem rág a szánkba didaktikusan semmit, hanem egyszerűen csak a változásokon keresztül mutatja meg egy család életét, és azt a hiányt, amit akkor sem tudott benőni az élet, ha elég idő maradt rá. Mert ilyen a normalitás megrablása, borzasztó, még ha hősöket is nevel.


