Vészhelyzet Pittsburghben 1. évad – kritika


veszhelyzet p 1Vészhelyzet Pittsburghben (The Pitt), készítő: R. Scott Gemmill, szereplők: Noah Wyle, Tracy Ifeachor, Fiona Dourif, Taylor Dearden, Isa Briones, Katherine LaNasa, amerikai drámasorozat, 15 rész, részenként kb. 50 perc, 2025., korhatár: 13+

Amikor az amerikai álom a sürgősségin kötött ki

Így utólag talán bevallhatjuk, hogy tartottunk tőle az első rész előtt, mert a Vészhelyzet Pittsburghben olyan sok módon elbukhatott volna, sőt, talán arra volt kevesebb esélye, hogy jól jöjjön ki a Vészhelyzettel való elkerülhetetlen összehasonlításból. Mégis bőven a léc fölött repült át végül, mert egy kiemelkedő minőségű és a fájóan aktuális sorozat lett belőle, aminek ráadásul hatalmas-hatalmas szíve van. veszhelyzet pKezdjük azzal, hogy plágium-e a Vészhelyzet Pittsburghben, és ha igen, lehet-e valami önmagának a meglopása? A rövid válaszunk nem, de van egy hosszabb is (hasonlóan megnyugtató végeredménnyel), habár olvashattunk róla korábban, hogy Michael Crichtonnak, a Vészhelyzet készítőjének az özvegye szerződésszegés miatt pert indított. Pedig rengeteg hasonló, kórházban játszódó széria van, és megkockáztatjuk, hogy a készítők személyén túl itt akár kisebb is az egyezés, mint más konkurenseknél. Ráadásul sem John Wells vagy R. Scott Gemill, de még Noah Wyle sem gondolta volna, hogy még egyszer az életükben ilyen helyszínen forgatnak majd, rá sem voltak szorulva a karrierjükben. Egyszerűen csak beütött 2020 és a Covid, ami a világról és az egészségügyről alkotott képünkön is rengeteget változtatott, és úgy érezték, hogy erről társadalmi szinten beszélnünk kell.veszhelyzet p 3Noah Wyle mesélte egy interjúban, hogy miután eldöntötték, hogy lesz a sorozat, szinte azonnal fel is tudtak írni az ötlettáblára legalább huszonöt olyan fontos témát, amit korábban nem érintettek, és ezekből állt össze végül az évad váza. Kicsit olyan ez, mint a Kamaszok volt: már a felvállalt ügyek is létjogosultságot adnak neki, de talán pont ezeknek a fontossága hozza magával a maximálisan befektetett munkát is a résztvevőktől. A YouTube-on szép számmal találhatunk olyan videókat, ahol orvosok és nővérek elemzik a szakmai megvalósítást, és szinte egyértelműen a leghitelesebb orvosi reprezentációnak tartják. (Nem is meglepő, igazi szakemberek is dolgoztak a forgatáson állandó az orvosi konzultáció mellett, ráadásul a színészek is komoly felkészítő képzést kaptak.)veszhelyzet p 2A Fülig beléd zúgtam kritikánkban írtuk, hogy (okkal) vannak benne segítő mondatok, és itt is ugyanez a helyzet: a Vészhelyzet Pittsburghben ismeretterjesztő és érzékenyítő célokat is a zászlójára tűzött, így néhol olyan, mintha egy jó tanárral ülnénk be valahova, aki a kötetlen beszélgetésbe azért egyszer-egyszer beleszúr egy olyan anekdotát is, amire szeretné, ha felfigyelnénk, de ezt sem erőszakosan, vagy didaktikusan teszi, hanem csak a javunkat akarva. Nem valószínű, hogy a sürgősségi helyzete tökéletesen lefordítható magyar viszonyokra, de az, amit az emberi kapcsolatokról és a körülöttünk lévő világról elmond ez a 15 rész, az a lehető legaktuálisabb. Persze nem csak fontos dolgok történnek benne, hanem apró konfliktusok is, de a kedves humor és egy nagyobb akció is pörgeti az eseményeket, még ha karakterközpontú is marad végig, egy pillanatig nem unatkozhatunk nézőként.veszhelyzet p 4Az 1. évad felépítését tekintve valós időben mutat meg tizenöt egymást követő órát a sürgősségi életéből, és így nem csak a dolgozók lehetnek a főszereplők, ahogy máshol, hanem a betegek szerepét is sokkal jobban ki lehet bontani. Éppen ezért a színészek kiválasztásán is sok múlott: kiváló, de kevésbé ismert arcokat kaptunk, akiknek egy része ismét brit tehetség (Tracy Ifeachor, Gerran Howell), ám van sok fiatal, ígéretes kezdő is (Isa Briones, Shabana Azeez, és az egészen emlékezeteset alakító Taylor Dearden, aki Bryan Cranston lánya egyébként, csak az édesanyja nevét használja). Több megbízható karakterszínészt is viszontláthatunk végre (ilyen például Katherine LaNasa, Shawn Hatosy vagy Fiona Dourif), és természetesen nem mehetünk el Noah Wyle személye mellett sem, hiszen ő az ismert arc, akihez a néző először kötni tudja a történetet. A szerepe szerint dr. Robbyt alakító színész pedig tökéletes a feladatra, hiszen a korábbi kölyökarca éppen eléggé barázdált már a sürgősségi vezetőjének szerepéhez, de ezen az arcon még mindig a nevetőráncok a legerősebbek, hogy mégse csüggedjünk el teljesen.

A sorozat pedig ugyanezzel az üzenettel dolgozik végig: egy pillanatra sem kérdőjelezi meg a professzionalizmust és a jóakaratot. A személyes drámák a munkahelyen kívül maradnak, vagy ha be is érnek, akkor is legfeljebb rendszerszintű dolgokról beszélnek, mert a Pitt (ahogyan az eredeti cím mutat rá a helyszínre) az egyik biztos pontja 2025 Amerikájának. Noah Wyle mondta egy interjúban, hogy George Clooney-val (aki jelenleg a Broadwayen játssza a Jó estét, jó szerencsét! filmjéből készült színdarabját) beszélgettek arról, hogyha másképp alakulnak a választások, lehet, hogy ők sem itt lennének most, de az embereknek kell a megerősítés, hogy vannak még elhivatott szakemberek, még ha nem is velük van tele a média.
A nézők pedig rendkívül jól rezonáltak erre az üzenetre, a záróepizód kiemelkedő nézettséget hozott. 2026. januárjában már jön is a következő évad, ami tíz hónappal ennek a zárása után, egy július 4-ei  ünnepi műszakkal indul. Mi már alig várjuk.85

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Repose – játékteszt
Következő cikk Bullet Noir – játékteszt (Korai hozzáférés)