
Csak a hullámon keresztül!
Az Ausztráliában játszódó filmekben általában fontos szerephez jut a tikkasztó hőség, valamint a helyiek furcsa beszéde és szokásai. Ezúttal Nicolas Cage ismerkedik meg velük, kinek karaktere ugyan itt született, de olyan régóta él Kaliforniában, hogy rögtön ki is nézik a kontinensnyi országból. A szörfös legalább annyira szikár, mint a címe, miközben a művészi ábrázolásmód vérrel, ürülékkel és tesztoszteronnal vegyül. 
A szörf az ausztrál identitás része, ami a szabadságot jelképezi, értem ezalatt a végtelen óceánt és a társadalmi különbségek eltűnését is, hiszen a hullámok között csak a tudás és a bátorság számít. A helyi közösségek fontos építőköve és bár erősen jelen van a lokálpatriotizmus, a valóságban azért nem védik annyira a szörfösök a saját partszakaszuk, hogy az odalátogatók testi épsége vagy élete veszélyben legyen. A filmben a helyi szörfösök egyfajta törzsi tömörülésben engedik ki a gőzt, melynek vezetője ezt az egészet úgy képzeli el, mint ahol a fiatalok nem kallódnak el, a jólétben eltunyult és elpuhult tisztes családapák pedig újra felfedez(het)ik a magukban az alfahímet, a férfiállatot. Beavatási szertartások, erőpróbák, közös sütögetés, hajnalig tartó ivászat és lerészegedés, valamint a kívülállók zaklatása. Kell ennél több? 
Minden esetre Cage baromi jól hozza a megalázott figurát, akit hajt valamiféle őrült megszállottság és képtelen feladni. Egyre rosszabb dolgok történnek vele, egyre inkább kicsúszik a lába alól a talaj, egy idő után már mi sem tudjuk, hogy a nagy melegben mi a valóság és mi az, amit csak hallucinál. Egyértelműen jól állnak neki ezek a mezítlábas, izzadt, kócos, borostás, szenvedő szerepek még akkor is, ha a hírnevét megalapozóktól azért elég messze vannak. A helyi szörfösök vezetőjét az ausztrál Julian McMahon alakítja, méghozzá nem is rosszul. Szörfözni őt sem látjuk, de simán elhisszük róla, hogy tud. Az egykori modell karizmatikus kisugárzása a vásznon keresztül is érződik, ahogy piros fürdőköpenyben terelgeti a férfiakat és hozza a frászt mindenkire.
A szörfös Cannes-ban debütált és igen, ábrázolásmódját és a felszín alatt meghúzódó üzenetét tekintve tulajdonképpen művészfilm, azaz furcsa szereplők, furcsa atmoszféra, furcsa mondanivaló, furcsa történések, furcsa zene és folyton az óceánt bámuló furcsa kamera. Nyomorpornó, bosszúfilm, pszichothriller, bűnös élvezet, egzisztenciális dráma, sportfilm, jóféle B-mozi és még hosszasan lehetne sorolni, mi is valójában, mert igazából mindegyik és egyik sem. A szörfös elsősorban Nicolas Cage-film, annak minden pozitív és negatív hozadékával: erős alakítás (bizonyára sokak szerint élete egyik legjobbja, hogy ne csak engem olvassatok), zavarba ejtő történet, relatíve hamar lecsengő filmélmény.


