
A 35 éves jubileum örömére elővettük a legendás rendező, David Lynch talán legalulértékeltebb (a cannes-i Arany Pálma dacára) filmjét, a Veszett a világot. Nicolas Cage ikonikus kígyóbőr zakóját felvéve fejest ugrottunk a végtelen amerikai országutak poros forgatagába, ahol riasztó látleletet kaptunk a romlott, de a mai állapotokhoz képest még így is felhőtlen tündérmesének tűnő, rideg világunkról. 
Az, hogy hogyan és miként gondolunk vissza ezekre a produkciókra, nagyjából a halk kuncogással megvillantott pillanatnyi félmosoly és egy átmulatott éjszaka után szünet nélkül ránk zúduló zavaros lázálmok között helyezkednek el, ami már alapból is indokol egy széket Lynchnek a halhatatlan mesterek mozgóképes panteonjában. A minden prekoncepciót és konvenciót élből felrúgó attitűdje (tegye fel a kezét, aki hozzám hasonlóan azt hitte a Twin Peaksről, hogy egy komolykodós, borongós krimi lesz, aztán már a nyitóepizódban egy atombomba erejével robbant az arcába az értelmezhetetlen őrület) tényleg egy külön kategóriát képvisel a filmtörténelemben.



Az ösztönös, jórészt rendszertelen, kaotikus és rögtönzött bugizás elkeseredett menekülést jelent a rideg valóság elől, annak a szabadságot és ártatlanságot leláncoló bilincseinek a szétfeszítését, mintha a zene és a tánc automatikusan elmosná a világ összes mocskát, annak minden veszélyével együtt – és arra a pár röpke percre valóban el is mossa. Színtiszta eszképizmus ez kérem szépen, mindössze egyetlen jelenet alatt: a puszta menekülést a nyers valóság elől ritkán ábrázolják ennyire hatásosan és radikálisan a mozivásznon.
Utóbbit amúgy egy az egyben lenyúlta a szintén Nicolas Cage fémjelezte Con Air – A fegyencjárat vége, csak ott ugyanezt a pillanatot véresen komolyan vették, itt viszont a maró szarkazmus szinte a néző arcába mászik. A lilás fényben tündöklő zárójelenet a Jótündérrel szintúgy – igen, ennyiből valószínűleg leszűrhető, hogy aki meg akarja ismerni Lynch munkásságát, az talán ne ezzel a filmmel kezdje. A Veszett a világ ugyanis, noha ízig-vérig Lynch-mű, a történet eksztatikus habitusa, mozgékony karakterei és szinte celluloidot szétégető feelingje egy kicsit sok lehet a laikus nézőnek, főleg a direktor visszafogottabb, kontúros drámái mellett.
Ámde az Észak-Karolinából New Orleanson át a texasi senkiföldjén egymás iránt őszinte érzelmeket valló szerelmespárnak sincs szégyenkeznivalója. Sőt, épp ellenkezőleg: ha nem is ez Lynch legjobb mozija, az bizonyos, hogy érdemes a figyelmünkre, legfőképp a felemelő végkövetkeztetése miatt – mert hát mi lehetne vidámabb, hovatovább romantikusabb annál, mint hogy két ember megtalálja az igaz szerelmet a Pokolban? És bár a saját korában nagy elutasításra talált, így 35 évvel később határozottan beért, és végül megtalálta a maga közönségét. Ebben valószínűleg nagy szerepet játszott az is, hogy manapság a valósághoz képest már az a világ is idilli mesének tűnik, amit a film bemutat.


