Fegyverek – kritika


fegyverekFegyverek (Weapons), írta és rendezte: Zach Cregger, szereplők: Julia Garner, Josh Brolin, Alden Ehrenreich, Benedict Wong, Austin Abrams, Amy Madigan, amerikai horrorfilm, 2 óra 8 perc, 2025., korhatár: 18 év

Tökéletes horror mozivászonra írva: beszippant és nem ereszt

A Barbár rendezője új filmmel jelentkezett Josh Brolinnal és Julia Garnerrel a főszerepben. A Fegyverek egy ködös, borzongató horror lett, amiben több is van az emberi gyarlóságról, ha alaposabban megnézzük. A színészvezetése és az elbeszélési módjának minősége pedig egyenesen kiemeli a zsánerből. Leginkább mozivásznon erős, és ott azoknak is ajánljuk, akik félősebbek: nem ijeszteget céltalanul, inkább csak bekúszik a bőröd alá.benedict wongEgy hűvös, ködös őszi éjszakán Mrs. Gandy teljes osztálya (kisiskolásokról beszélünk) pontban két óra tizenhét perckor felkelt az ágyából, kiment a szobájából, kiosont a házból, végigrohant az utcán, és mintha köddé vált volna, egyszer csak eltűnt. Egyedül a biztonsági kamerás felvételek rögzítették a furcsa futásukat, ami olyan volt, mint egy kirajzás. Azon az éjszakán ez a teljes osztály semmivé lett. Kivéve egyetlen kisfiút. A nyomozás pedig, még ha az egész kisváros egy emberként is vetette bele magát, végül nem vezetett eredményre. Egyszerűen nem találtak sem nyomokat, sem racionális magyarázatot rá. A film egy hónappal a történtek után kezdődik, egy összehívott iskolai gyűlésen, ahol nem csak a szülők, de Mrs. Gandy is jelen van. Az indulatok pedig – érthető módon – azóta sem csillapodtak.fegyverek 2Zach Cregger színészként kezdte a pályafutását, de egy nálunk be nem mutatott, eszement szkeccskomédián kívül (The Whitest Kids U’Know), amit egyébként ő is írt és rendezett, nem igazán lehet ismerős. Direktorként viszont jóval gyorsabban ível karrierje felfelé: pár tévés és felejthetőbb munka után egyenesen a 2022-ben bemutatott és átütő sikert hozó Barbárnál találhatjuk már magunkat (Bill Skarsgårddal a főszerepben). Ahogy az a film is megmutatta, nem az olcsó ijesztgetés a célja, sokkal inkább a feszültségteremtésben, színészvezetésben, hangulatteremtésben hisz. Ha feltétlenül össze akarnánk hasonlítani a két filmet, akkor annyit mondanánk, hogy bár a korábbit is szerettük, ezt az újat egy kicsit jobban. De az akár az időnek is betudható. Viszont az biztosan elmondható, hogy a Fegyverek is ugyanezen a nyomvonalon indult el, mint a Barbár, a karakterközpontú történet felé tartva.julia garner josh brolinUgyanis a felépítése a Magnóliához hasonlóan (és még több máshoz is természetesen, de a rendező referenciaként ezt a kiváló ’99-es Paul Thomas Anderson filmet használta) nem egy lineáris ív, hanem ezt megtörte, és több szemszögből mesélte el. Ráadásul a titokzatos eltűnés, és annak a nyomozása csak az egyik szála az eseményeknek, a többi inkább Mrs. Gandynek (Julia Garner) és környezetének a jellemrajza.
A színészválasztás egészen kiváló lett, dacára annak, hogy olyan nevek estek időegyeztetési problémák miatt, mint Renate Reinsve és Pedro Pascal. Julia Garner ritkán okozott még csalódást, Josh Brolin pedig szintén autentikus a szerepében. A főszereplőkön kívül Alden Ehrenreich-et külön ki kell emelni, aki egyeseknek talán ifjabb Han Soloként ugorhat be, bár karakterszínészként komoly múltja van. No és az is biztos, hogy a korábban már Oscar-jelölt (ezért sem lehetetlen) Amy Madigan nevére sokan fognak rákeresni. A Baseball álmokból vagy a Carnivále – A vándorcirkusz sorozatból talán emlékezhetnek rá (nem mellesleg Ed Harris felesége) páran.

Akit a trailer nem vett meg a hideglelős gyerekhang narrálásával, az ne is kezdjen bele! Egyébként csak azoknak nem ajánljuk, akik teljesen elutasítják a horror zsánerét, mert jócskán használnak benne klasszikus elemeket. Viszont, ha hajlandó az ember borzongani, mindenképp adjon neki egy esélyt, mert tisztességes, vizuális megjelenítésében (Denis Villeneuve Fogságban mozija erősen inspirálta a rendezőt bevallása szerint) szépen kivitelezett, emlékezetes alakításokat felvonultató történet, ami, ha utólag belegondolunk, sokkal összetettebb is, mint elsőre tűnik.  A sikítófaktor száma legfeljebb 7-es, az atmoszféra viszont legalább 8,5, míg összességében a film:75

 

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Rajtakapva - kritika
Következő cikk A tökös Török: 25 érdekesség a 25 éves Blöffről