
Kis magyar antihorror
Mit vár az ember egy Fliegauf Bence-filmtől? A “mi világunk” és a “másvilág” közötti forgóajtóra állított kamerát (ahogy megfogalmazza saját maga érdeklődését egy interjúban)? Szkeccs-szerű történetszövést? Akár tempóbeli lassúságot, akár formanyelvi vagy financiális minimalizmust? (Az elmúlt évtizedben inkább utóbbi.) Atmoszferikus tájképeket? A Jimmy Jaguár ezek mindegyikét tartalmazza, sőt, ilyen értelemben talán ez az eddigi legtisztább Fliegauf mozi. Az embernek azonban mégis hiányérzete marad a végén, mert a hatáskeltés ellen indított hadjárat sajnos magát a filmet is elhatástalanítja.

A kvázi-önmagukat, vagy konkrétan önmagukat játszó karakterek, úgymint (a már említett) Gulyás Marcit alakító Gulyás Marci, a kortárs költőt megformáló kortárs költő Peer Krisztián, vagy a pszichológust alakító Feldmár András nem annyira a hihetőség növelésének okán vannak a filmben, inkább posztmodern “meta” játszadozásnak tekinthető jelenlétük, párhuzamot vagy épp ellentétet képezve meg a színészek való életbeli médiaperszónája és a filmben látott karakterek között (az egyébként higgadt riporter benyomását keltő Gulyás ordibálni kezd a jelenet végén, a két kötete között tizenöt évnyi szünetet tartó Peer a filmben szintén elhallgat).

Mint már említettem a Jimmy Jaguár áldokumentum-szilánkokból épül fel, ám ezen belül is masszívan a film legnagyobb hányadát az interjúszituációk képezik, ettől pedig az “intellektuális körüljárás” érzetét kezdi sugallni a film egy idő után. Ezzel nem lenne baj, ha ezek az interjúszituációk is képesek lennének megállni a saját lábukon (ahogy azt az első jelenet teszi), nem pedig egy párbeszédbeli utalások alapján a néző fejében felépülő cselekmény felépítésére törekednének, mivel így az örökös “megkésettség”, “jelen-nem-lét” némileg frusztráló pozíciójával kénytelen szembesülni a befogadó.
Ez a Jimmy Jaguár esetében nem sikerült, éspedig azért, mert látványosan mást csinál a film az elvárásainkhoz képest, ám ezért cserébe csupán alacsony lángon égő párbeszédeket képes adni (nem szeretnék spoilerezni, de az utolsó jelenet kés-pendrive ellentéte világítja meg ezt a leglátványosabban és leglelombozóbban) – mert az elidegenített beszélgetős-intellektualizálós sík kevésnek bizonyul a klisék által ígért zsigeri, abszurd iszonyathoz képest (nem is értem a film korhatár besorolását).
A Jimmy Jaguár elképzelhető, hogy gyártási körülményeinek áldozata – bár kétlem, hiszen a feszültségteremtés nem költségvetés kérdése. Inkább arról lehet szó, hogy a magyar szerzői filmnek (szemben a franciával) mind a mai napig teljesen idegen kódrendszer a horror, hiszen eleve a magyar szerzői film esetében kevésbé gondolkodunk műfajok mentén. Viszont, ha egy film ilyen mértékben épít máshol már bejáratott motívumrendszerre, akkor mindenképpen kezdenie kell valamit ezzel a teherrel is, mert az alacsony lángon tartás nem biztos, hogy eredményesnek bizonyul. Mert van, amikor a kevesebb tényleg kevesebb.


