
Új cikksorozatunkban megemlékezünk a rövid életű, ámde annál eredményesebb pályaívet leíró távol-keleti illetőségű szubzsáner legjobbjairól, amiknek hatására a világ rögtön más szemmel nézett a hongkongi akciófilmekre. Kezdjük is mindjárt a legendás John Woo vérrel festett, golyózáporral és szívszorító sorstragédiákkal megénekelt ódájával, a Szebb holnappal.








Ezen a tortán pedig maga Chow Yun-fat a hab egy személyben: a puszta jelenléte és kisugárzása elég ahhoz, hogy uralja az egész filmet. Nem csupán a szavaival, de a tekintetével is beszél – szemeiből hitelesen és lélekölően tükröződik vissza Mark szomorú és tragikus sorsa, még egy plusz réteggel gazdagítva a Szebb holnap amúgy is gigászi emocionális vonulatát. A katarzis egyszerre törvényszerű és párját ritkító. Az addig említésre sem méltó televíziós produkciókban és bukást bukásra halmozó mozifilmekben domborító Chow egy csapásra sztár lett, kultstátuszát pedig mi sem bizonyítja jobban, hogy a bemutató után ázsiai fiatalok ezrei rótták Hong Kong labirintusszerű utcáit öltönyben, fekete ballonkabátban és napszemüvegben.
És aki esetleg nem tudná: a dolog pikantériája az, hogy a filmen még csak nem is ő a főszereplő. Ezek után mondanom sem kell, hogy a Szebb holnap már premierjekor a mennybe ment. Nem csupán akciófilmként (bár való igaz, úgy is lealázta az akkori felhozatal tetemes részét), hanem drámaként is örökzöld alkotás: óda egy letűnt korszak hőseihez – és ezt a bizonyos ódát kevesen énekelték meg olyan gyönyörűen, mint ahogyan John Woo tette.


