Kötelező filmek: A félelem bére


a felelem bere 3La salaire de la peur, francia-olasz film, 1953, rendező: Henri-Georges Clouzot, forgatókönyvírók: Henri-Georges Clouzot, Jerome Géronimi, alapmű: Georges Arnaud, operatőr: Armand Thirard, szereplők: Yves Montand, Charles Vanel, Peter van Eyck, Folco Lulli, játékidő: 131 perc

Orosz rulett négy személyre


1921. október 13-án született Yves Montand, aki 72 éve, hol teljes gázzal, hol gyöngyöző homlokkal vette be a mozivászon legveszélyesebb kanyarjait. Ennek apropóján újra is néztük A félelem bére című alkotást, melynél szikárabb, nihilistább történetet aligha írtak, s amely az európai filmművészet egyik megkerülhetetlen darabjaként rendületlenül tartja méltó helyét a mozi klasszikusainak panteonjában.

a felelem bere 2A film rendezője és forgatókönyvírója, Henri-Georges Clouzot, olyan alkotásokkal tisztelte meg a mozit, mint a Bűnös, vagy áldozat, a Manon, az Ördöngösök, A holló, a Picasso rejtélye vagy az Igazság, mégis egy Georges Arnaud 1950-ben megjelent kisregény filmadaptációja hozta meg számára a nemzetközi elismerést. A maga módján még Hitchcock is kalapot emelt előtte, hisz ettől kezdve egyetlen és örök riválisát látta benne, nem minden ok nélkül.

Nem tudod, mi a félelem. De meglátod. Ragályos. Ragályos, mint a himlő. És ha egyszer elkapod, életed végéig tart.”

A rendező 1953-as klasszikusa egy pattanásig feszült road movie, egy bitang erős egzisztencialista dráma, de leginkább egy überkapitalista kiáltvány. Ám ez az időtlen klasszikus sem úszhatta meg, hogy több-kevesebb sikerrel, remake készüljön belőle. Howard Koch 1958-as Pokoli országút (Violent Road) című izgalmas drámáját gyakran hasonlítják A félelem bére alapsztorijához, hisz Koch veszélyes hegyi utakon rakéta-üzemanyagot szállító teherautó-konvoja kétségkívül Clouzot moziját idézi. 1977-ben William Friedkin tett kísérletet arra, hogy újra átélhessük azokat az idegőrlő pillanatokat, melyeket Clouzot nézők millióinak okozott. De hiába ült Roy Scheider a volán mögött, A félelem ára (Sorcerer) nem tudta lenyomni az eredeti mozit. Julien Leclercq 2024-es remake-je, A félelem bére (Le salaire de la peur) pedig az elmúlt évtizedek technikai újításai ellenére sem tudta akciójelenetekkel kiváltani ezt a feszültséget, s csak egy könnyen felejthető mozi élmény lett. Úgy tűnik, hiába telt el ennyi év Clouzot alkotása óta, még most is magas az a léc. Ez volt az első film, amely egyszerre nyerte el az Arany Pálmát és az Arany Medvét, nem mellesleg Yves Montand teljes sanzonénekesi karrierjét is zárójelbe tette.a felelem bere 6Adott egy álmos kisváros, valahol Közép-Amerikában, amolyan Casablaca hangulatú purgatórium, amely kiváló menedékül szolgál a társadalom zabigyerekei, az örök kalandorok, s főként a törvény elől bujdosók számára, akik tervek, pénz és munka hiányában a porral együtt ülepednek a helyi kocsmákban. Senkinek sem hiányoznak, és igazából senki nem vár tőlük semmit, gondolhatnánk, míg tespedtségükből egy amerikai olajvállalat kecsegtető ajánlata ki nem zökkenti őket. A cég olyan embereket toboroz, akiket, ha úgy adódik, senki sem vár haza. A munka látszólag egyszerű: két teherautónyi nitroglicerint kell egy égő olajtoronyhoz szállítani, hogy a tüzet egy robbantással megszüntethessék. Mivel a nitroglicerin rendkívül instabil anyag, színtelen, viszkózus, mérgező folyadék, érzékeny hőre, ütésre, súrlódásra, vagyis a legkisebb hőingadozás miatt, vagy akár a legapróbb döccenés következtében is felrobbanhat, így azért már nem is olyan sok az a pár ezer dollár, amit a melóért kínálnak.
A cég ezért biztosra akar menni, s mindjárt két teherautót küld a veszélyes rakománnyal, hogy legalább az egyik odaérjen, vagy ahogy tervezték, addig kezdik újra, míg az egyikük oda nem ér. A mefisztói alkut két francia Mario (Yves Montand) és Jo (Charles Vanel), egy olasz Luigi (Folco Lulli) és egy német Bimba (Peter von Eyck) köti meg, talán nem is annyira a pénz motiválja őket, mint inkább az, hogy maguk mögött hagyhassák azt a szemétdombot, s azt az életet, amelyben addig vegetáltak. Négy sofőr egymás riválisaként, s valahol egymásra utalva 300 mérföldön keresztül araszol nehezen járható, leginkább hitvány utakon, hisz a jobb élet reményében „reggelig meg kell érkezni. Reggelig, vagy soha”.a felelem bereÚgy tűnik, Amerika a karakterek felépítését amolyan szükséges rossznak tekintette, amin a lehető leggyorsabban át kell esni. A film eredeti 150 perces játékidejét a tengerentúli közönség számára megkurtították, arra hivatkozva, hogy lassú, felesleges és unalmas, pedig enélkül nehezebb megértenünk, hogy ez a négy férfi mekkora gödörből próbál kimászni, s hogy egyáltalán mi vesz rá valakit arra, hogy vásárra vigye a bőrét (az 1977-es Sorcerer javára írandó, hogy ott a rendező elég időt szentel erre is).
Clouzot ebben a bő fél órában kegyetlen és közönyös fényben ábrázolja az amerikai vállalati kapitalizmust is, így az amerikai cenzorok, akik negatív propagandának tartották a filmet, az egy maréknyi dollárért (vagy talán pár dollárral többért) az erősen kapitalizmus-ellenes áthallással bíró mondatokat egy tollvonással kihúzták a filmből. A mindenható Time magazin sem volt túl jó véleménnyel minderről, s éles kritikáiban „a valaha készült leggonoszabb filmek egyikének” nevezték Clouzot moziját.a felelem bere 4A film körülbelül a 40. perce után válik teljes értékű thrillerré, a rendező mesterien adagolva a drámát, sem a nézőket, sem hőseinket nem kíméli: utóbbit a perzselő nap, a maláriaszúnyogok, a tudat, hogy minden egyes megtett méter az életükbe kerülhet, minket pedig az adrenalin szed ízekre.
A kietlen tájak, az úttalan utak szemben a vezetőfülke klausztrofób belső felvételeinek hangulatával számomra Spielberg szintén kiváló Párbaj című 1971-es mozijában köszön vissza. A feszültséget a sofőr és az autó viszonya is adja. Ha a teherautó túl lassan, vagy éppen túl gyorsan halad, ha a hőmérséklet ingadozik, de akár egy pillanatnyi figyelemkiesés is végzetes lehet. Hogyan őrizheted meg az ép eszedet, egy olyan helyzetben, amikor vegytiszta rettegés vesz körül? Szerintem nincs ember, aki ezeket a jeleneteket nyugodtan végig tudja nézni. Egy nagyobb ívű kanyar bevétele is ebből a perspektívából nézve iszonyat félelmetes tud lenni. Hogy bőrünkön érezzük a halál leheletét, ahhoz persze Armand Thirard lenyűgöző operatőri bravúrjai is kellettek.a felelem bere 7Clouzot mindent megtett annak érdekében, hogy filmje úgy készüljön el, ahogy azt ő megálmodta. Saját produkciós céget hozott létre, hogy előteremtse a film költségeit. A forgatás azonban váratlan kihívások elé állította a stábot. Már a helyszín kiválasztása sem volt egyszerű: Yves Montand ugyanis csak úgy írta alá a szerződést, ha a filmet nem Franco fasiszta országában forgatják, ezért az eredetileg Spanyolországban tervezett forgatást Dél-Franciaországba, Camargue vidékére helyezték át. A kiszámíthatatlan természettel, a szeszélyes időjárással sem számoltak, így minden hegyvidéki kanyar, minden akadály olyan veszélyes és kockázatos volt számukra is, mint a filmben látható jelenetek.
Mintha minden összejátszott volna ellenük: az évszakhoz képest szokatlanul csapadékos időjárás miatti sártengerek következtében az esőtől fellazult talaj nem csak a teherautókat fullasztotta sárba, de darukat döntött ki, a viharok pedig darabjaira szedték Las Piedras külön a forgatásra felépített városát. Az anyagi károkon felül személyi sérülésekben sem volt hiány: Clouzot a bokáját törte, Montand és Vanel pedig a benzingőztől a tüdejüket is kiköpték. A tél beköszöntével nagyjából a film fele készült el, így hat hónap kényszerszünet után, a tervezett kilenchetes forgatás két év alatt fejeződött be, 50 millió Frankkal meghaladva a kalkulált költségvetést.a felelem bere 5De minden erkölcsi, anyagi és fizikai nehézség ellenére a mozi hatalmas sikert aratott. 1953-ban elhozta a Cannes-i Filmfesztivál Nagydíját, Berlinből az Arany Medvét, a Francia Filmkritikusok Szövetsége 1953-ban a legjobb francia filmnek választotta, a legjobb idegen nyelvű film kategóriában pedig 1955-ben Ezüst Szalagot is nyert.

A félelem bére a klasszikus francia mozi alapdarabja (klasszikus film noir-ként is megállná a helyét, ha angol nyelven készült volna), a kétségbeesés, az akaraterő és az élet törékenységének drámája, reményt ad, aztán rendesen pofán is vág. Celluloidba vésett zsigerileg idegtépő műalkotás, s az egyik leghitelesebb kórkép az emberi jellemről, melyet a rendező a tőle megszokott színvonalon prezentál, a mozi pedig remélhetőleg az idők végezetéig konzervál.10 9

A William Friedkin változatot is érdemes megtekinteni, de szigorúan csak utána!

Kötelező filmek: A félelem ára

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Mind Diver - játékteszt
Következő cikk Final Fantasy Tactics - The Ivalice Chronicles - játékteszt